söndag 5 november 2017

Smakebit på søndag: I det förflutna

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från virkeligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Jag har hört hur mycket som helst om Kate Morton och hennes böcker och även om det nu inte verkar vara riktigt min genre så kunde jag inte låta bli att köpa I det förflutna på bokrean 2013. Ja. 2013. I år satte jag upp den på min boktolva och faktiskt är detta den tolfte och sista boken i den utmaningen. Jag hoppas verkligen att jag gillar för den är ganska tjock.

Jag har kommit lite längre, men det här lilla stycket på sida 24-25 talade till mitt hjärta. Handen upp alla som kan relatera.
Mr Billing - Herbert - är min chef och dessutom min mentor, min hjälte och min närmaste vän. Sådana har jag inte många, i varje fall inte som lever och andas. Det där menar jag inte på något sorgligt eller vemodigt sätt. Jag är bara inte den typen av människa som samlar på sig goda vänner och trivs bäst i ett stort gäng. Jag föredrar det skrivna ordet framför det talade och har ofta tänkt på hur fantastiskt det skulle vara om alla mina relationer kunde försiggå på papper. Och det gör de också på sätt och vis, för jag har hundratals vänner av ett annat slag, vänner inom två pärmar, som på den ena underbara sidan efter den andra upplever ständigt samma ting men aldrig förlorar sin glädje, som tar mig vid handen och leder mig genom portarna till världar både av omätlig fasa och jublande lycka. Spännande, begåvade, pålitliga människor - några av dem också mycket kloka rådgivare - men bedrövligt otillräckliga när man vill låna husrum hos dem en månad eller två.

32 kommentarer:

  1. tack för trevlig smakbit, vill läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är väldigt, väldigt ordrik, men en huvudperson som gillar böcker väger ju upp en del :)

      Radera
  2. Det var en fin smakbit och visst finns det en del igenkänning. :)

    SvaraRadera
  3. Tack för en trevlig smakbit! :)

    SvaraRadera
  4. Vilken fin smakbit. Jag är också nyfiken på Kate Morton men avvaktar dit omdöme...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju väldigt svårt för det här ordrika... det känns som att boken hade kunnat vara hälften så lång. Men jag har ju inte hunnit läsa så mycket än :)

      Radera
  5. Tror jag har läst en bok av henne tidigare, men inte just denna. Har för mig att jag läste Den glömde trädgården och att jag tyckte bra om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog bara hört bra om henne så jag har väl lite hopp, men det kan ju vara så att de som gillar helt enkelt gillar genren. Som jag har lite svårt för :)

      Radera
  6. Visst kan jag känna igen mig i smakbiten :) Kate Morton är en okänd storhet för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än så länge får jag väl betrakta henne som okänd jag också, men jag hoppas åtgärda det :)

      Radera
  7. Morton är trevlig, det jag har läst.

    SvaraRadera
  8. Tack för smakebiten! Har inte heller läst något av Kate Morton, blir spännande att se vad du tycker sen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte hunnit läsa så långa stunder i helgen, vilket har gjort att jag inte har kommit in i boken. Nu när det är dags att busspendla igen så hoppas jag att det ska lösa sig :)

      Radera
  9. jag har läst någon bok av Kate Morton som jag tyckte mycket om. någon annan väntar i hyllan. tack för den tilltalande smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det en fin liten smakbit :)

      Radera
  10. Jag har inte läst något av Morton men funderat på att göra det och någon gång ska det nog bli av. ;) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den "någon gång" är nu för mig :)

      Radera
  11. *sträcker upp handen med hela armen till hjälp* :)
    Tack för smakbiten! Har inte läst något av Kate Morton ännu - men desto mer om hennes böcker av andra entusiaster. Kanske är det dags!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lätt att känna igen sig i boknörden :) Kände lite likadant, jag vill ju inte missa henne om det nu skulle visa sig att det här är något för mig :)

      Radera
  12. Tack för trevlig smakbit (jovisst finns igenkänning). Läst boken, inte den bästa Morton enligt mig, men bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har väl också fattat det lite så, att detta inte är hennes bästa. Tyvärr så var det den jag köpte :(

      Radera
  13. Jeg har lest flere av Kate Mortons bøker og liker dem godt. De er på en måte gode bøker å slappe helt av med fordi de ikke er vanskelige, og samtidig intrikate nok til å være spennende. Jeg liker det av og til. Morton er en fin av og til forfatter :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här låter ju lovande :) Jag måste bara se till att komma in i rätt "mode" när jag läser. Ofta handlar det om det, för min del. Jag hoppas jag ska komma in i den ordentligt i dag när jag kan ägna två bussresor åt den :)

      Radera
  14. Den har jg läst och jag tyckte bra om den. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter bra, hoppas jag också gillar :)

      Radera
  15. Å, nå er det lenge siden jeg har lest Kate Morton! Det må jeg sannelig gjøre noe med snart :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som det känns just nu så blir det inga fler böcker av henne :)

      Radera
  16. Kate Morton har jag aldrig läst, men jag har tänkt att jag ska. Jag gillar smakbiten, det där kan man ju känna igen sig i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den har onekligen sina ljusa stunder, men för det mesta är det bara långsamt och trist ;)

      Radera