tisdag 28 november 2017

Veckans topplista: Höstens bästa

Tisdag igen. Veckans värsta dag, men något som gör den lite roligare är Veckans topplista som Johannas deckarhörna startat upp.

Veckans tema: Höstens bästa.

Det här borde ju bli enkelt. Skulle man kunna tycka. Att definiera höst var ju enkelt, det tycker jag är september till och med november. Sedan började "problemen".

Jag har ännu inte läst någon som jag tyckt varit värd full pott, men väl inte mindre än elva böcker som har fått fyra i betyg. Hur plockar man då ut fem av dem? Det gör man nästan inte, men de här fem (utan inbördes ordning) blev resultatet.

1. Oceanen vid vägens slut av Neil Gaiman. En lite läskig bok, men samtidigt vacker. En väldigt märklig upplevelse.
2. Mindfulness för losers av Christoffer Holst. Det kan vara så att mitt behov av feelgood gjorde att jag uppskattade denna väldigt mycket.
3. Jag hör sirenerna på gatan av Adrian McKinty. Jag är banne mig helt såld på Sean Duffy.
4. Kåda av Ane Riel. Jag vet knappt vad jag ska säga om denna. Förutom Läs den!
5. Visheten vaknar av Elin Säfström. Svensk fantasy när den är som bäst. Spänning och humor i en perfekt blandning.

33 kommentarer:

  1. Jag är så nyfiken på att läsa Elin Säfströms böcker!

    SvaraRadera
  2. Oceanen vid vägens slut förstår jag mig inte på alls. Kåda håller jag på att läsa. verkligen annorlunda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev helt tagen av Oceanen vid vägens slut :) Hoppas du gillar Kåda.

      Radera
  3. Jag har bara läst Jag hör sirenerna på gatan. Kåda är jag jätte nyfiken på!!

    SvaraRadera
  4. Visheten vaknar är den enda jag läst av de här böckerna. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
  5. Tack för tipsen. Har inte läst en enda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är olika, men väldigt bra allihop.

      Radera
  6. "Kåda" låter som ett bra tips. Om än lite kletigt ... :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och lov så är inte boken kladdig :)

      Radera
  7. Gillade verkligen Gaimans bok, märklig på ett bra sätt. Säfströms böcker är jag nyfiken på... fortfarande. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gaimans bok är verkligen märklig, egentligen borde jag kanske inte ha gillat den, men den var fantastisk :)

      Radera
  8. Nummer 1 och 5 har jag läst och gillar mycket.

    SvaraRadera
  9. Nr 2 och även 5 är jag nyfiken på att läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tycker jag att du ska göra :)

      Radera
  10. Litet feelgood skulle jag också vilja läsa snart, efter en hel trave med djupa och mörka ämnen, så jag noterar Mindfulness för losers. Och så gillar jag böcker av svenska författare, och har ännu inte läst något av Elin Säfström. Noterar henne också. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Christoffer Holst ser jag nog som svensk mästare i feelgood, jag ska väl snart ge mig på hans tredje bok. Hoppas jag. Elin Säfström är också riktigt bra, det är både roligt och spännande :)

      Radera
  11. Kåda är jag lite nyfiken på. McKinty har jag fortfarande inte testat första av, men det ska bli av (vilket år som helst) ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ju bekant med det där problemet; vilket år som helst :)

      Radera
  12. Elin Säfström har jag inte läst men blir nyfiken.

    SvaraRadera
  13. Måste verkligen testa något av Gaiman snart :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att du skulle kunna gilla Oceanen vid vägens slut.

      Radera
  14. Vad kul att Kåda fick vara med hos dig också. :)

    SvaraRadera