måndag 6 november 2017

Film: Her

Titel: Her
Originaltitel: Her
Genre: Science fiction
Regissör: Spike Jonze
Manus: Spike Jonze
Skådespelare: Joaquin Phoenix, Rooney Mara, Scarlett Johansson, Amy Adams, Chris Pratt
Utgivningsår: 2013
Produktionsland: USA
Längd: 126 min
Serie: -
Såg den på TiVo 14 oktober 2017





Handling
I en nära framtid i Los Angeles lever Theodore som är en komplex, själfull man som tjänar sitt uppehälle genom att skriva gripande, personliga brev åt andra människor. Med hjärtat krossat efter att ha avslutat ett långt förhållande blir han fascinerad av ett nytt, avancerat operativsystem som sägs vara både intelligent och ha ett eget medvetande. När han startar det möts han av "Samantha", en ljus kvinnoröst som är kvick, känslig och överraskande rolig. Då hennes behov och begär växer, i takt med hans egna, förvandlas deras vänskap snart till något starkare.

Min kommentar
Jag kommer egentligen inte ihåg vad det var som fick mig intresserad av den här filmen. Eller jo, när jag hade läst vad den handlade om så fanns det ju ingen återvändo. AI är ju något som jag är fascinerad av (skräckblandad förtjusning kan man nog kalla det), men vad som fick mig att ens läsa vad den handlar om kan jag inte alls förstå. Jag är i alla fall glad att min nyfikenhet väcktes.

Vi sägs vara i en nära framtid, men allt jag ser får mig att tänka 70-tal; kläder, frisyrer, färger, öronproppar... Allt går ju igen så helt omöjligt är det inte. Jag kan bara gissa att killen som har skrivit manus inte är någon tekniknörd för det finns en del som jag har svårt att se som framtid. Vissa saker hade varit omoderna 2017...

Det är svårt att bilda sig en uppfattning om huvudpersonen, men det tror jag faktiskt är meningen. Filmen handlar om ömhetstörstande människor som har glömt hur man kommer nära andra människor. Alla går omkring och stirrar ner i en apparat och pratar med rösten i örat. Lite som det faktiskt är redan. Jag har inte alls svårt att se den här framtiden.

Det finns en del intressanta frågeställningar här, som tyvärr tappas bort lite. Kanske är även det meningen, det där att inte gå på djupet. Filmen kunde ha blivit så mycket mer, men ibland så blev det nästan lite tramsigt. Trots det så får jag väldigt starka obehagskänslor. Det finns en hel del humor också, men oftast så är det oerhört tragiskt. Förutsägbar är den inte överhuvudtaget. Det jag var rädd skulle hända hände aldrig.

En hel del kända namn förekommer i den här filmen, en del av dem är bara röster, men även de gör det med den äran. Den stora stjärnan är ju så klart Joaquin Phoenix och han är briljant. Han brukar ju spela känslomässigt och psykiskt plågade karaktärer, så även här, och han gör det så bra.

Detta är ingen sci-fi i egentlig mening, förutom det att den utspelar sig i framtiden. Det är i alla fall en originell och annorlunda film. Har du missat den så se den.



Filmtipsets estimerade betyg var 4 (beräknat på 4 333 betyg).
IMDb hade den 8,0 i genomsnitt (beräknat på 405 965 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar