torsdag 2 november 2017

Bokläsningsenkät

Hittade en kul enkät hos Just nu - just här och vem är jag att motstå en sådan. Speciellt när det ligger böcker i potten.

1. Vilken typ av bok läser du oftast?
a) Deckare
b) Facklitteratur
c) Romance
d) Skönlitterär roman
e) Biografi
f) Fantasy
g) Science fiction
h) Ungdomsbok
i) Annat

Annat, som i skräck.

2. Bästa omfång på en bok
a) 247 sidor
b) 447 sidor
c) 647 sidor

Här tänker jag mig snarare (247 + 447) / 2 = 347.

3. Vilket bokformat föredrar du?
a) Inbunden
b) Storpocket
c) Pocket
d) E-bok
e) Ljudbok
f) Kartonnage
g) Skinnband
h) Danskt band (Mjuka pärmar med invikta flikar)

4. Litterärt no-no
a) Vika hundöron
b) Låna ut mina böcker
c) Läsa under middagen
d) Vara oförsiktig om omslaget
e) Talspråk i böcker för små barn
f) Talspråk i böcker för vuxna
g) Skriva i böcker

5. Ge exempel på böcker med snygga bokomslag!
Otroligt svårt, eftersom jag knappt lägger märke till omslag när jag väl har plockat upp en bok som ser intressant ut. Men de här är så läckra och jag har sett att även den tredje boken kommer att ha ett lika snyggt omslag.



6. Årstid då jag läser allra mest
a) vår
b) sommar
c) höst
d) vinter

7. Drömyrke i bokbranschen
a) Författare
b) Förläggare
c) Formgivare
d) Förlagschef
e) Försäljare (bokhandel)

8. Du letar efter en riktigt bra bok, vilket förlag kan du lita på har just den boken?
Det är ju väldigt många det, men Modernista, Louise Bäckelin, Bookmark och HarperCollins ligger bra till. Och många, många fler.

9. Är det någon typ av språk du har svårt för i böcker?
a) Ålderdomligt språk
b) Övertydligt språk
c) Erotiskt språk
d) Sentimentalt språk
e) Slangspråk/jargong

10. Vad får dig att följa en annan bloggare?
a) Informativa inlägg
b) Personliga inlägg
c) Fina inlägg
d) Fokus på litteratur
e) Blandad mix om kultur i alla former
f) En salig blandning (a-e)

11. Hur ofta ger du bort böcker i julklapp?
a) Nästan alltid, det är roligt att hitta den perfekta boken för en viss person
b) Nu tänker jag faktiskt ge upp, alla är konstigt nog inte lika stora bokälskare som jag själv
c) Bara till personer jag vet uppskattar böcker
d) Gärna till personer som jag tycker borde läsa mer

12. Vad är viktigt när du väljer en bok till dig själv?
a) Handlingen
b) Språket
c) Att hålla sig uppdaterad om snackisarna
d) Stämningen
e) Att det är en bok av en ny, intressant författare
f) Att det är en bok av en favoritförfattare
g) Att det är ett snyggt omslag

13. Jag ser fram emot nästa bok av…
Jag har ju en del favoriter alltså, men för att bara ta några så längtar jag väldigt mycket efter en ny bok av Mattias Edvardsson, Adrian McKinty, Eva Dolan, Peter May, Elin Säfström, Cia Sigesgård, Boel Berman, Charlotte Cederlund, Andy Weir, Mons Kallentoft & Markus Lutteman, Ann Rosman, Alex Marwood, Åsa Larsson... Och då är detta bara författare som jag inte har några olästa av i hyllan...

12 kommentarer:

  1. jag har också referensbibliotek, lånar ogärna ut mina böcker, ifall slarviga människor gör hundöron...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hundöron hade jag nästan kunnat leva med, men en gång (sista gången) så kom boken tillbaka med knäckt rygg.

      Radera
  2. Ja, visst är det lite småtrevligt med enkäter. Intressant att läsa allas svar.

    SvaraRadera
  3. Riktigt fina bokomslag. Jag blev nyfiken och kollade upp vem som formgivit dem, och hittade en artikel med henne där hon berättar att hon gillar fantasy. Det kan man nästan ana av omslagen. Åsa Larssons böcker har liknande formgivning, också väldigt, väldigt stämningsfulla. Peter May kommer förresten med en ny bok i början av nästa år, men oöversatt. Får se om jag klarar att vänta tills den kommer på svenska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker de omslagen är helt fantastiskt fina och så har de dessutom ännu ett under skyddsomslaget. De passar så perfekt till innehållet också. Jag hoppas de är snabba med att översätta Peter May :)

      Radera
  4. Jag har så himla svårt för danska band. Att betala så mycket för vad jag anser vara en pocketbok är i mina ögon helt galet.

    Håller helt med dig om det optimala antalet sidor, får svårare och svårare för tegelstenar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar att läsa böcker i danskt band, de är nästan lika stora som inbundna, men lika lätta som pocket :)

      Radera
  5. PS svårt att kommentera, var tvungen att fylla i sex olika robotbilder...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig haft på någon koll på kommentarer, tycker själv det är för jobbigt att fylla i, så det är inte något jag kan ändra mer på. Däremot har jag märkt att om man kommenterar på väldigt många bloggar så dyker det där eländet upp. Kanske är det blogger själva som kollar då, trots att bloggen i sig inte har någon kontroll.

      Radera
  6. Roligt att läsa dina svar! Det är svårt det där med favoritförlag, många är ju bra, på sitt sätt. Förstod att du också skulle välja bort sentimentalt språk 😉

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sentimentalitet är inte på något sätt kompatibelt med mig :) Favoritförlag är verkligen inte lätt att välja, de är ju ändå ganska många.

      Radera