onsdag 29 november 2017

"Vanmakt" av Thomas Erikson

Författare: Thomas Erikson
Titel: Vanmakt
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 439
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Alex King 3
Förlag: Damm Förlag
Utgivningsår: (original) 2013 (min) 2013
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 18 november 2017




Första meningen: Blodet som rann över Ligas ansikte gjorde det så overkligt.

Baksidetext
Diplomaten William Smythe är lugn, behärskad och sakligt klarsynt, tränad i att aldrig släppa sitt logiska sätt att se på världen. Så kidnappas hans tio månader gamla son, bara för att senare lämnas tillbaka på den brittiska ambassaden.

Det är bara en i raden av kidnappningar som familjen drabbas av. Någon vill demonstrera sin makt. Någon som inte skyr några medel. Kan beteendevetaren Alex King ringa in vem som är kapabel att utföra dessa utstuderade maktdemonstrationer? Och varför?

Min kommentar
Detta är ju en serie som på något sätt har hamnat lite på undantag. Av inga skäl alls faktiskt. Jag har verkligen gillat de två tidigare böckerna. När jag kollade så visade det sig att det var två år sedan jag läste förra boken om Alex King, vilket nästan känns overkligt. Jag minns den fortfarande väldigt tydligt. Vanmakt börjar precis där vi blev avsläppta i Illdåd.

Som vanligt, skulle jag vilja säga, så fångas jag direkt. Det är något med Thomas Eriksons sätt att angripa problemet som gör att jag trollbinds. Är han månne också blå? Jag vet att jag klagade lite på att det var för lite färgteorier i förra boken, men nu är jag glad igen. Här finns massor och det sätter en extra krydda på anrättningen. Nu har det dessutom tillkommit något som kallas "drivkraftsteori" och lika lätt som det var att hitta min färg, lika svårt är det att komma på min drivkraft. Tror jag. Nåväl, jag gillar detta.

I Vanmakt är det blå personer som avhandlas, skulle man kunna säga. Kanske är det just därför som jag allra mest kan relatera till William (han är blå). När andra verkar tycka att han är kall och okänslig så förstår jag precis hans reaktioner. Eller kanske snarare hans brist på dem. Alex själv gör mig nästan lite förbluffad. Det är märkligt hur någon som Alex King, beteendevetare och kommunikatör som han är, kan ha så svårt att komma underfund med sig själv och att kommunicera med andra. Kanske är det samma fenomen som att bilmekanikern alltid har en skrothög till bil. Det jag gillar med Alex är att han varken har alkoholproblem eller något slags musikfetisch, han är mer som en alldeles vanlig person. Relationsproblemen verkar dock vara obligatoriska. Vi får även träffa Alex mor, hon är speciell. Minst sagt. Faktum är att jag förstår honom bättre efter det. Tycker om honom gör jag inte särskilt mycket, jag tycker han är lite självgod och nedlåtande.

Den här historien är den klurigaste hittills och även den grymmaste. Vilken sjuk hjärna kan sätta ihop något sådant här och utsätta någon för det? Jag gissade ganska snart vem som måste vara skaparen av allt, men inte för att jag på något sätt hade några bevis. Det var helt enkelt enda möjligheten. Det var som sagt fullt av klurigheter här och när jag läst klart funderade jag på om jag eventuellt hade missat något. Vem i hela friden var Peter?

Det som nästan börjar kännas som ett måste i en svensk deckare sker även i denna; huvudpersonen blir personligt inblandad och hamnar i livsfara. Jag börjar faktiskt mer och mer längta efter en alldeles vanlig polis/utredare som utreder ett brott som inte på något sätt har med honom/henne att göra. Det skulle vara uppfriskande att läsa en sådan historia.

Nu vet jag ju att jag kommer att läsa den fjärde och sista(?) delen redan om några veckor och jag nästan längtar redan.

Boktipsets estimerade betyg var 3,8 och genomsnittet 3,4 (beräknat på 60 betyg).
Goodreads hade den 3,24 i genomsnitt (beräknat på 41 betyg).
Jag ger den 4,0
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Vanmakt: Lottens bokblogg, Bokstunder och Boklysten.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar