söndag 19 november 2017

Smakebit på søndag: Fadersmord

En smakebit på søndag är ett stående inslag på och stafettpinnen har nu tagits över av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Efter sexton veckors utbildning och korvstoppning så har jag lite tid för att andas. Det behöver jag. Nu finns det mycket att hinna ikapp med. Helgen är dessbättre helt oplanerad, det passar mig väldigt bra just nu.

Jag har äntligen börjat läsa min första bok av Carina Bergfeldt, Fadersmord, och om hon skriver lika bra som hon pratar så kommer det här att bli bra på riktigt. Varje gång hon dyker upp i rutan så tystnar sambon och jag och bara lyssnar. Det tog mig förresten ganska lång tid innan jag begrep att författaren och journalisten var samma person.

Min smakebit är från sida 17.
Det var dags. Dags att sluta fantisera om hans död och i stället börja planera den.
     Jag svalde, visste knappt var jag skulle börja. Öppnade ett nytt fönster på datorn och gick in på Google där jag skrev ordet "yrkesmördare". Pekfingret skakade när jag tryckte på enterknappen.
     Artontusentrehundra träffar.
     Jag scrollade igenom resultaten men det var bara en enda röra. En etymologisk förklaring av ordet, betyg på filmen "Schakalen" och en artikel från Expressen som berättade att exvärldsmästaren i boxning, Mike Tyson, galen av svartsjuka en gång i tiden hade anlitat en yrkesmördare för att döda Brad Pitt.
     Suck.
     Vad hade jag förväntat mig? Att det skulle dyka upp en länk till det perfekta mordet? Kanske, om jag ska vara ärlig.

26 kommentarer:

  1. hur ska detta sluta... tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns inte som att det kommer att sluta väl.

      Radera
  2. Har inte läst något av Bergfeldt, men det är en författare jag är nyfiken på, speciellt hennes bok om dödsstraffet.

    SvaraRadera
  3. Är lite nyfiken på den boken. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än så länge så passar den mig väldigt bra.

      Radera
  4. Läskig och effektfull smakbit, tack för den! Känner inte alls till författaren, känner inte ens till henne såsom varande journalist, verkar alltså ha missat något där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man tittat på nyheterna på SVT det senaste året så kan man inte ha missat henne. Hon var i rutan mest hela tiden under USA-valet :)

      Radera
  5. Har missat henne både som författare och journalist är jag rädd. Får hålla ögon och öron öppna fortsättningsvis :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nyheterna på SVT är ett hett tips, de reportage som är från USA :)

      Radera
  6. Jag följer henne numera på Instagram och är imponerad. Den enda jag läst av henne var den om dödsstraff och jag tyckte den var otroligt bra. Den här lät annorlunda än den jag läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är hennes romandebut, om jag har förstått rätt. Hon verkar i alla fall kunna skriva även romaner :)

      Radera
  7. Var tvungen att kolla upp Carina Bergfeldt, namnet kändes lite bekant men kom inte alls på vem det var förrän jag såg bild, konstigt egentligen med tanke på att hon syns ofta i tv-rutan och jag lyssnar gärna på henne, men jag visste inte att hon skrev böcker. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon pratar så man förstår, det gillar jag :) Det tog som sagt ett bra tag innan jag fattade att hon var samma person som jag hade två böcker av i hyllan :)

      Radera
  8. den kopplingne har inte jag heller gjort. intressant. nu blir jag riktigt nyfiken. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är faktiskt väldigt skönt att höra att det inte bara är jag som inte gjorde den kopplingen direkt :) Har kommit en tredjedel in i boken nu och den är bra.

      Radera
  9. Svar
    1. Jag har svårt att tro det, men vi får se :)

      Radera
  10. Det er vel igrunnen veldig bra at det ikke kommer opp et direkte treff på det perfekte mordet :-)
    Det er rart, noen journalister skriver veldig bra bøker og andre absolutt ikke. Jeg er glad du fant en av de gode :-) Ha en riktig fin søndagskveld!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste antagligen söka på rätt sätt för att hitta de länkarna :)

      Om boken fortsätter som den har börjat så blir det definitivt fler böcker av henne.

      Radera
  11. Det där lät spännande! Och lite läskigt. Ska bli kul att se vad du tycker när du läst färdigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är väldigt spännande och nästan omöjlig att lägga ifrån sig :)

      Radera
  12. Tur att det inte kommer mer, ska vi säga, relevanta länkar, i den googlesökningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland är det tur att man får anstränga sig för att få bra träffar när man söker :)

      Radera