tisdag 14 november 2017

Veckans topplista: Amerikanska deckare/thrillers

Tisdag igen. Veckans värsta dag, men något som gör den lite roligare är Veckans topplista som Johannas deckarhörna startat upp.

Veckans tema: Amerikanska deckare/thrillers.

Jag trodde detta skulle bli svårt av en helt annan anledning än den jag upptäckte. Eftersom jag själv tycker att jag läser väldigt mycket amerikanskt så tänkte jag att det skulle bli omöjligt att välja. Riktigt så var det tydligen inte.

Om jag sorterar på amerikanska deckare/thrillers som jag läst efter att jag startade bloggen och som fått ett högre betyg än 3,5 så har jag bara elva att välja mellan. Vem hade kunnat tro det. Nåväl, dessa fick äran att delta den här veckan.

1. Mörka platser av Gillian Flynn. Min första Flynn och fortfarande den jag tycker har varit bäst.
2. Kritikern av Dean Koontz. Inget mästerverk, kanske, men så spännande och rolig. Faktiskt.
3. Vem är Evan Smoak? av Gregg Hurwitz. Den överraskade mig. Trodde inte alls den skulle vara så bra.
4. Det som göms under sten av Thomas H. Cook. Den lät egentligen inte alls speciellt bra, men även denna överraskade.
5. Triptyk av Karin Slaughter. Det dröjde länge innan jag läste min första Slaughter, men det kommer definitivt att bli flera.

24 kommentarer:

  1. Jag fick gå ända till tiden innan jag bloggade! Trodde jag läste mer amerikanskt faktiskt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev väldigt förvånad över den korta listan som dök upp, jag var helt säker på att jag läste amerikanskt. Det var nog mer sant förut, nu blir det mest nordiskt :)

      Radera
  2. Tycker också att Mörka Platser är Flynns bästa.

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Den var en positiv överraskning och det har tillkommit ett par av hennes böcker i hyllan nu :)

      Radera
  4. Karin Slaughter har jag funderat på att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Triptyk är den enda jag läst av henne än så länge och den var väldigt bra.

      Radera
  5. Slaughter har jag funderat på faktiskt.
    Jag har med relativt ålderstigna böcker som å andra sidan alla är filmade.
    http://violensboksida.bloggplatsen.se/2017/11/14/11488372-veckans-topp-fem-johanna-v-46-amerikanska-deckare-thrillers/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så ofta som jag väljer de där böckerna som jag läste för många år sedan, det känns som att det var mycket bättre. Förmodligen beror det bara på att de påverkade mig mer när jag var yngre :)

      Radera
  6. Jag trodde att jag framförallt läste amerikanska deckare, hur jag nu kunde tro det. Det visade sig när jag gick igenom bokhyllorna att jag framförallt läser svenskt, brittiskt eller franskt. Jag har inte läst någon av de deckare du nämner, men flera låter spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk vad man kan få för sig :) Jag läste mer amerikanskt tidigare, nu blir det mest nordiskt. Och brittiskt :)

      Radera
  7. Slaughter har jag tänkt att jag ska läsa också

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag har tänkt läsa fler av henne :)

      Radera
  8. Triptyk vill jag läsa! Kritikern av Koontz har jag faktiskt inte läst ännu men det är ju Koontz så det kommer hända :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kritikern tycker jag faktiskt var en av Koontz bättre de senaste åren. Kanske var jag bara på rätt humör, men den funkade riktigt bra :)

      Radera
  9. Flynn skriver så spännande böcker. Inser att jag läst en bok av Cook för många år sedan. Det var Den svarta tjärnen. Har för mig att den var spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte jag skulle försöka leta upp fler böcker av Cook, men det har inte varit det lättaste.

      Radera
  10. Gillian Flynn är ingenting för mig. Karin Slaughters böcker tycker jag är bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillian Flynn känns lite ojämn, eller kanske egentligen inte ojämn utan hon skriver för mörkt för mig ibland :)

      Radera
  11. Vi är många som gillar Flynn, jag är en av dem!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var det inte väldigt längesedan hon kom med något nytt?

      Radera
  12. Mörka platser var lite för mörk för mig, men det är en bok som jag inte glömmer i första taget, och det är skickligt av Flynn ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mörka platser är nog ändå den av hennes böcker som jag ser som minst mörk :)

      Radera