måndag 6 november 2017

TV-serie: Designated survivor - Säsong 1

Titel: Designated survivor
Originaltitel: Designated survivor
Genre: Thriller
Skapad av: David Guggenheim
TV-bolag: ABC
Skådespelare: Kiefer Sutherland, Adam Canto, Maggie Q, Italia Ricci, Kal Penn
Premiär: 2016-09-21
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 21
Avsnittslängd: ca 45 min
Såg den på Netflix oktober-november 2017





Handling
USA:s öde vilar i en lägre tjänstemans händer efter att stora delar av regeringen dödats under en attack mot Washington. Den nya ledaren måste kämpa för att hålla samman ett land som är nära bristningsgränsen, samtidigt som han måste ta reda på vem som ligger bakom attentatet.

Min kommentar
Ja, jag är en TV-seriejunkie. Det är lika bra att få ut det ordentligt. Tack och lov så är jag inte ensam om det bland bokbloggarna. Det verkar faktiskt som att det hör ihop lite. I alla fall... ibland kan det vara svårt att hitta något nytt att titta på, men då kan det alltså plötsligt dyka upp ett tips. Som den här serien. Bokhuset tipsade om den och det tackar jag hjärtligt för.

Det jag verkligen gillar med den här serien är att den här mannen, som plötsligt blev världens mäktigaste man, har ett samvete. Kalla mig gärna naiv, men det här är lite av en dröm för mig. Inte att hela amerikanska kongressen ska utplånas utan att politiker begåvats med samveten. Det är en så vacker tanke att sätta landet först, i stället för partifärg. Tom Kirkman är precis en sådan president/regeringschef ett land behöver. Jag vill verkligen att det ska vara så här.

Karaktärerna är generellt sett bra, men Kirkmans familj måste vara en av de tråkigaste som finns. Min favorit, förutom Kirkman, är Seth Wright. Humor är säkrasre sättet att vinna mitt hjärta. Jag tycker samspelet mellan alla funkar riktigt bra det också. Jag har egentligen inget att klaga på.

Själva scenariot är kanske inte det mest troliga, men jag har inte alls svårt att tänka mig att detta faktiskt skulle kunna hända. Jag blir själv lite paranoid och jag litar till slut inte på någon. Det händer oväntade saker nästan hela tiden och ibland så oväntade att jag till och med tappar hakan lite. Ibland blir det lite så där pinsamt amerikanskt, men ja, de är ju faktiskt oftast sådana. Varje avsnitt avslutas med en rejäl cliffhanger och åtminstone jag känner att jag bara måste fortsätta titta.

Ett stort plus är att jag för en gångs skull faktiskt hänger med i den något komplicerade amerikanska politiken. Det är inte alls så där krångligt och invecklat som det brukar vara. Kanske tack vare det att allt måste byggas upp igen, det blir liksom väldigt basic allting.

Jag kan bara ana vad andra säsongen ska handla om, men den får vänta. I alla fall ett litet tag.

Säsongsavslutning: [spoiler]Förrädaren fångas, Kirkman håller ett sliskigt tal till nationen och sedan kallas han till "situation room". Där får han veta exakt vad Catalan hade för sig när han fuskade sig in i Pentagon. Alla robotbaser/missiler har tagits över av NCWS.[/spoiler]



TV-serier.nu hade säsongen 4,0 i genomsnitt.
IMDb hade hela serien 8,2 i genomsnitt (beräknat på 51 622 betyg).
Jag ger säsongen 4,0.


Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan köpas på cdon och discshop.

8 kommentarer:

  1. Åh, jag har precis kommit till näst sista avsnittet på säsong 1. Så jag hoppar över spoilern för stunden :). Men jag håller med dig. Jag gillar samspelet mellan huvudpersonerna - och ja, jag gillar också Seth Wright väldigt mycket. Familjen gör inte något större väsen av sig och jag som inte alls lockas av serier med massa politik är helt fast. Just för att allt går så fort. Den stora nackdelen med serien är att det är svårt att sluta titta och huvudet snurrar av alla händelser efteråt. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul att du också tittar :) Jag gillad ju Vita Huset när det gick, men jag hade nog svårt att hänga med i svängarna ibland. I Designated Survivor är allt så basic när det ska byggas upp igen. Vi brukade nästan hetstitta på kvällarna, det var ju nästan omöjligt att sluta titta :)

      Radera
  2. Den här vill jag gärna se! Jag försöker dock att hålla mig till en serie i taget, så jag får titta färdigt på min nuvarande serie först bara..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar också bara se en serie i taget, eller nja, egentligen blir det väl två. En so sambon och jag tittar på i stort sett varje dag och så en som jag tittar på när jag är själv :)

      Radera
  3. Vi har också börjat titta på den här. Det tar väldigt lång tid för oss att se klart en säsong av valfri serie, hur bra den än är, så kanske är vi klara med säsong 1 framåt nyår :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är det ju bra med streamingtjänster :) Vi brukar titta på ett eller två avsnitt nästan varje kväll så det går lite snabbare här.

      Radera
  4. Håller med om allt du skriver. Kirkman är drömmen, för vilket land som helst. Jag avvaktar med säsong två, är inte riktigt i fas med att sträcktitta och det blir oundvikligt med den här serien och dess dramatiska cliffhangers. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi väntar också med andra säsongen, orkar inte riktigt med mer än en i följd av en serie. Men Kirkman ja, kan man inte önska sig en sådan statsminister?

      Radera