onsdag 1 november 2017

Månadsbokslut oktober 2017

Antal lästa böcker i oktober 2017: 8

79. Boel och Oscar av Josefine Sundström
80. Oceanen vid vägens slut av Neil Gaiman
81. En hemlig plats av Tana French
82. Den som glömmer av Arnaldur Indriðason
83. Flykten från Olympo av Lisa Hågensen
84. Jag hör sirenerna på gatan av Adrian McKinty
85. Bedragarna av Rasmus Finnhult
86. Mindfulness för losers av Christoffer Holst

Antal lästa sidor: 2587
Genomsnitt/dag: 83
Genomsnitt/bok: 323

Snittbetyg: 3,68

Ingående i serie: 5
Påbörjade serier: 1
Avslutade serier (läst senast utgivna/översatta): 5

Biografi: 0
Chick-lit: 0
Drama: 1
Fantasy: 1
Feelgood: 1
Gubb-lit: 0
Humor: 0
Kriminalroman: 4
Romance: 0
Science fiction: 1
Skräck: 0
Thriller: 0

Boktolvan: 2 (11/12)
E-böcker: 0 (14/12)
Finish that series: 2 (20/24)
Hyllvärmare: 2 (28/36)

Kvinnor: 3
Män: 5
Duo: 0

Originalspråk (svenska): 4
Originalspråk (engelska): 0
Författare jag inte läst tidigare: 2
Biblioteksböcker/e-lib: 0

Ljudböcker: 0
Recensionsexemplar: 3

Antal nykomna böcker: 5
Antal bortskänkta böcker: 7

Månadens bästa: Jag hör sirenerna på gatan av Adrian McKinty
Månadens sämsta: -
Månadens överraskning: En hemlig plats av Tana French
Månadens besvikelse: Den som glömmer av Arnaldur Indriðason
Månadens roligaste: Mindfulness för losers av Christoffer Holst
Månadens otäckaste: Oceanen vid vägens slut av Neil Gaiman

Kommentar:
Även den här månaden blev det ett helt fantastiskt resultat, åtta böcker är jag jättenöjd med. Även om de nu var tunna nästan allihop. Jag börjar bli lite orolig över betygsättningen, allt jag läser verkar ständigt ligga mellan 3 och 4. Mellanmjölkens förlovade land. Nej, en fyra är ju inte dåligt, men jag saknar verkligen topparna.

En ny serie påbörjades och den var samtidigt den senast utgivna. I alla fall ett litet tag till. Ytterligare fyra böcker som ingår i serier blev lästa, de var allihop den senaste utgivna/översatta. Fantastiskt!

Av hyllvärmarna blev det tyvärr inte så mycket läst, bara två stycken. Nu ligger jag rejält efter här. Tre recensionsexemplar hann jag med i slutet av månaden också.

Lite nytt blev det faktiskt i oktober, till och med sådana jag köpte själv. Fem nya totalt, vilket inte är så illa. En av dem håller jag till och med på och läser just nu, men det är noveller så det dröjer nog innan den är utläst. En ny tradition har införts här (två gånger är en tradition). När vi har kalas så ordnas ett bokbord där gästerna får adoptera böcker. Gästerna verkar tyvärr lite kräsna så endast sju (av 26) fick flytta hemifrån.

Om månadens bästa: Fem böcker fick samma betyg (4) och det blev en jämn strid, speciellt mellan En hemlig plats och Jag hör sirenerna på gatan. Den senare avgick med segern.
Om månadens sämsta: Det går inte att plocka ut någon sämsta i det här jämna startfältet.
Om månadens överraskning: Från att ha gjort slut med Tana French till att sluka En hemlig plats...
Om månadens besvikelse: Erlendur som ung har inte varit riktigt min grej. Den som glömmer ser jag nästan som den svagaste i hela serien.
Om månadens roligaste: Christoffer Holst har gjort det igen. Mindfulness för losers höjde mitt humör flera grader.
Om månadens otäckaste: Maskscenen i Oceanen vid vägens slut var läskig på riktigt, men hela stämningen i boken var otäck. Men fin.

8 kommentarer:

  1. Ser ut som en trevlig hög. Oceanen vid vägens slut var otroligt bra om än lite mörk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte jag upplevde Oceanen... som mörk, eller jag vet inte. Jag har inga ord att beskriva den :)

      Radera
  2. En kompis har just sålt in Tana French, blir både mer och mindre sugen när jag läser ditt inlägg (sluka/gjort slut)... Behöver nog prova henne själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker nog egentligen att du ska välja En hemlig plats då. Den här serien är faktiskt, i alla fall än så länge, i sanning fristående :)

      Radera
  3. Det där med bokbordet låter som en underbar idé :) Borde kanske göra det själv, så att jag blir av med kassarna med böcker som ska till Myrorna... Just nu står de i klädkammaren XD

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd bara att släkten är så kräsen, de verkar inte vara så intresserade av mina ratade böcker... Resten kommer jag nog att lämna till en second hand som precis har öppnat bara en liten bit härifrån.

      Radera
  4. Oceanen vid vägens slut tyckte jag mycket om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En väldigt speciell bok som jag nog kommer att tänka på en del.

      Radera