måndag 27 november 2017

Film: Gerald's game

Titel: Geralds lek
Originaltitel: Gerald's game
Genre: Thriller
Regissör: Mike Flanagan
Manus: Mike Flanagan, Jeff Howard, Stephen King (bok)
Skådespelare: Carla Gugino, Bruce Greenwood, Chiara Aurelia, Carel Struycken, Henry Thomas
Utgivningsår: 2017
Produktionsland: USA
Längd: 103 min
Serie: -
Såg den på Netflix 10 november 2017




Handling
När makens sexlek går fel hamnar Jessie – som sitter fastlåst vid en säng i en avlägsen sjöstuga – i en mardröm av hallucinationer, mörka hemligheter och ödesdigra val.

Min kommentar
Ingen som följer den här bloggen kan väl ha undgått att Stephen King är min husgud. Jag läser (i stort sett) allt han skriver och ser alla filmatiseringar. Många gånger har jag blivit oerhört besviken. På filmerna alltså. Aldrig på böckerna. De har jag möjligtvis blivit lite besviken på.

Geralds lek är den där boken som jag trodde skulle vara omöjlig att göra film på, därför var det med skräckblandad förtjusning som jag upptäckte att filmen fanns och visades på Netflix. Se den måste jag ju, även om jag var skeptisk. Faktum är att detta är ett av de där få tillfällena där jag hade fel. Geralds lek funkar förvånansvärt bra som film.

Boken läste jag 1997 så jag kan inte påstå att jag minns speciellt mycket av den, i stort sett är det bara den andlösa klaustrofobiska känslan. Och skräcken. Filmen lyckas inte riktigt förmedla de känslorna, men tillräckligt bra är det i alla fall. Jag får ändå känslan att den följer boken på ett bra sätt.

Jag har ingen aning om hur det hade kunnat ha gjorts i stället, men de där manifestationerna Jessie "ser" och pratar med tar bort en del av övergivenheten och utsattheten. Förmodligen var detta ändå den bästa lösningen. Nästan allt som händer händer bara i Jessies huvud och det här är psykologisk thriller på hög nivå. Ingen action överhuvudtaget. En del riktigt äckliga scener finns det ju förstås, det vore väl ingen King annars, och det är vid speciellt ett tillfälle som jag helt ärlilgt måste titta bort. Inte heller är det en riktig King utan referenser till hans övriga universum och här finns ett par.

Skådespelarna är fantastiska och då speciellt Carla Gugino som på riktigt är Jessie. Bruce Greenwood behöver inte speciellt lång tid på sig för att fastställa att han är ett svin. Det dyker upp en del andra personer, men klart är i alla fall att det inte behövs någon stor ensemble för att göra bra film.

Det är verkligen kul att den här lite bortglömda boken inte bara har blivit film till slut, utan faktiskt även en bra film.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 185 betyg).
IMDb hade den 6,8 i genomsnitt (beräknat på 27 407 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på discshop.

4 kommentarer:

  1. Åhå. Min spontana reaktion var "hur i h-e gör man en film på *den* boken?" Imponerande att det blev bra, måste kanske se den.

    Temat i boken passar också bra i tiden just nu. Kanske mera #prataomdet än #metoo, men ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ungefär vad jag tänkte också. Jag var helt säker på att den här aldrig skulle bli film. Den är överraskande bra, trots att jag inte alls känner det där övergivna och klaustrofobiska.

      Radera