onsdag 22 november 2017

Kommande böcker december 2017

Fyra intressant boksläpp i december. Fyra! Det är ju nästan så att man skulle hinna läsa allihop för en gångs skull.

Ditt livs affär av Fredrik Backman
Genre: Drama
Serie: -
Antal sidor: 80
Utgivningsdatum: 2017-12-01
Förlag: Bokförlaget Forum

Från Bokus
Det är natten före julafton, en grå kvinna kommer gående genom sjukhusets korridorer för att hämta en av oss. Hon bär en pärm med alla våra namn uppskrivna i: En cancersjuk 5-åring som sitter ensam och målar sin favoritstol röd, en 20-åring som putsar ölglas på en krog han älskar, en 45-åring som kör en dyr bil ursinnigt genom mörkret i jakt på något att krocka med. Ett av våra liv måste tas, om inte ett annat ges frivilligt. Men det räcker inte att någon bara dör, för ett liv är inte det som händer när det tar slut, ett liv är allt som hände fram till dess.

Jag är ganska säker på att jag inte kommer att köpa den här just nu. Mer än en krona per sida är i dyraste laget för mig. Men någon gång ska den bli min.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.



I den kalla, mörka jorden av Stuart MacBride
Genre: Kriminalroman
Serie: Logan McRae (9)
Antal sidor: 608
Utgivningsdatum: 2017-12-01
Förlag: HarperCrime

Från Bokus
Polisinspektör Logan McRae utreder ett fall med en försvunnen person när han och hans kollegor hittar en kropp i skogen. Den döde är naken, med händerna bundna bakom ryggen och en påse tejpad över huvudet. Men är det personen de letar efter eller någon helt annan?

Utredningen försvåras när McRaes före detta chef tar över fallet, och den nya överintendenten också kräver att få bli involverad. Dessutom ligger Wee Hamish Mowat, ledare för Aberdeens undre värld, för döden, och rivaliserande gäng i hela Storbritannien har ögonen på hans revir. Ett krig är på väg att bryta ut och vare sig han vill det eller inte står Logan McRae mitt i skottlinjen.


Jag har ju inte lyckats hitta de första delarna i den här serien, men jag fortsätter att leta.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.



Bödeln av Chris Carter
Genre: Kriminalroman
Serie: Robert Hunter (2)
Antal sidor: 400
Utgivningsdatum: 2017-12-15
Förlag: Jentas

Från Bokus
I en av Los Angeles kyrkor, på själva trappan upp till altaret, ligger en prästs blodiga kropp. Strax därpå upptäcker kriminalteknikerna att siffran 3 skrivits med blod på offrets bröst.

Först tror kriminalinspektör Robert Hunter att det rör sig om ett rituellt mord. Men när fler mördade personer dyker upp i utredningen måste han tänka om. Alla offren har dött på det sätt som skrämmer dem mest. Deras värsta mardrömmar har bokstavligt talat blivit verklighet. Men hur kunde mördaren veta om detta? Och vad kopplar ihop offren som på ytan inte verkar ha någon anknytning till varandra alls?

Hunter är på jakt efter en svårfångad och sadistisk mördare som verkar kunna ta sig in i sina offers tankar. En mördare som kan känna av vad som skrämmer dem mest. En mördare som gör vad som helst för att uppnå sitt vansinniga mål.


Den låter ju ganska makaber den här...

Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.



Intrigo av Håkan Nesser
Genre: Noveller
Serie: -
Antal sidor: 511
Utgivningsdatum: 2017-12-23
Förlag: Albert Bonniers Förlag

Från Bokus
I Intrigo finns några av Håkan Nessers, en av våra mest älskade berättare, bästa romaner och noveller samlade i en volym: Rein, Kära Agnes, Ormblomman från Samaria samt All information i fallet. Dessutom den nyskrivna kortromanen Tom. Berättelserna utspelar sig i och runt den fiktiva staden Maardam och kretsar alla kring ämnen som flykt, skuld, hämnd, försoning och hemligheter som kommer upp till ytan. Boken knyter an till de tre filmerna i Intrigo-trilogin, internationella storfilmer regisserade av Daniel Alfredson med bland andra Ben Kingsley och Tuva Novotny i rollerna. Filmerna kommer upp på svenska biografer 2018-19.

Men hallå. Vad är detta? Den här är ju ett måste.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.

12 kommentarer:

  1. Backmans bok har jag förhandsbokat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med den. Läsa den vill jag ju, men den är ju på tok för dyr för antalet sidor den innehåller :)

      Radera
  2. Jag är väldigt nyfiken på Backmans bok!

    SvaraRadera
  3. Backmans bok har jag redan förhandsbokat :)

    SvaraRadera
  4. Oj bara intressanta böcker den här månaden!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men tack och lov inte så många :)

      Radera
  5. Fler nya... Väljer dock att inte kolla in fler böcker i år. 😉

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gäller att samla sig till nästa år. Rätt tänkt :)

      Radera
  6. Ja, det var jätteskralt den här månaden! Intrigo fick jag också med. Fredrik Backmans bok avvaktar jag nog lite med men den lär nog bli läst tillslut. Trots att jag inte tog med den :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns lite som att förlagen tänker att alla redan har köpt sina julklappar. Eller i alla fall har tillräckligt att välja på :) Jag tycker det är ganska skönt att det inte kommer fler :)

      Radera