tisdag 7 november 2017

Veckans topplista: Ryssland - 100 år sedan revolutionen

Tisdag igen. Veckans värsta dag, men något som gör den lite roligare är Veckans topplista som Johannas deckarhörna startat upp.

Veckans tema: Ryssland – 100 år sedan revolutionen.

Klurigt, klurigt. Jag är ju väldigt svag för de där gamla ryssarna. Eller, ja, egentligen behöver de inte vara speciellt gamla heller. Det är något med själva tonen som lockar mig. Förmodligen är det det vemodiga som får det lilla slaviska blod jag har att svalla.

Ryssar läste jag nog egentligen mer förr, så det får bli en blandning av gammalt och nytt. Och även en katt bland hermelinerna. Jag bryr mig inte så mycket om om böckerna handlar om den ryska revolutionen utan jag har mer gått på Ryssland.

1. Isaac Asimov skrev den fantastiska trilogin om Stiftelsen. En trilogi som nu består av inte mindre än sju böcker. Om man inte räknar novellerna som hör till också, mer eller mindre. Då är det fjorton.
2. Metro 2033 av Dmitrij Gluchovskij är en av de nyare och utspelar sig efter ett kärnvapenkrig. Mestadels nere i tunnelbanan.
3. Krig och fred av Lev Tolstoj läste jag när jag var i 20-årsåldern och det var nog den som fick mig att bli såld på de gamla ryssarna. Nu har jag sett TV-serien också.
4. Vi av Jevgenij Zamjatin påstås vara den allra första dystopin och föregångare till Orwells 1984. Om det senare kan jag bara hålla med.
5. Barn 44 av Tom Rob Smith är den som katten i den här hermelinflocken. Han är nämligen inte ryss, men boken utspelar sig, mestadels, under Stalintiden. En riktig knock-out.

18 kommentarer:

  1. Nåja, vi hade en samma i alla fall :-)
    Jag tog inte med Metro 2033. Jag var ju inte så förtjust i den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att ha en samma av alla som man kan välja mellan är inte illa :)

      Metro 2033 är ju minst sagt lite speciell :)

      Radera
  2. Svar
    1. Så bra, hoppas du hittar något du gillar :)

      Radera
  3. har funderat lite på att läsa Metro -serien

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har köpt på min andra delen, men har inte gett mig på den än.

      Radera
  4. Tack för intressanta tips. Har inte läst någon, men Krig och fred finns absolut på min tbr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om inte annat så kan du se TV-serien :)

      Radera
  5. Svar
    1. Det var något där som verkligen tilltalade mig :)

      Radera
  6. Vilken bra topplista! Blir sugen på att läsa alla!

    SvaraRadera
  7. Spännande topp fem!

    SvaraRadera
  8. Ack denna topplisteppgift gav mig en massa dåligt samvete!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade lite tur, just ryssar gillar jag ju :)

      Radera