onsdag 29 november 2017

Fullbordad utmaning #2017:1

Jag gjorde ett litet ryck i oktober och läste två böcker från boktolvan och hade bara en kvar i november, så jag blev klar med den lite tidigare. I år försökte jag ju ta med lite böcker som kanske inte direkt är utanför min bekvämlighetszon, men i alla fall befinner sig på gränsen.

Detta är en sådan bra utmaning och förhållandevis enkel att det faktiskt är sjunde året som jag kör den. Den startade hos enligt O och går ut på att läsa tolv nya författare under året och det är en utmaning som passar mig jättebra, eftersom jag oftast läser betydligt fler. Det brukar alltså inte vara någon utmaning i egentlig mening.

En del nya favoriter blev det så klart och jag vågar nästan lova att jag kommer att läsa mer av Katarina Bivald, Neil Gaiman, Mo Hayder, Åsa Hellberg, Graeme Simsion, Josefine Sundström och Fred Vargas. För flera av dem gäller att jag redan har olästa böcker i hyllan. Sju författare av tolv vill jag alltså träffa igen. Det tycker jag är ett bra resultat. I år var det inga riktiga bottennapp, men jag är tveksam till att jag kommer att läsa mer av Simona Ahrnstedt och Kate Morton. Jag utesluter det inte, men romance är inte min grej. Inte heller lär det bli fler av vare sig Lev Grossman eller David Nicholls. Alexander McCall Smith är jag osäker på, men det är fullt möjligt att jag återser Mma Ramotswe.

Inte heller i år blev det några med riktigt höga betyg, men fem av dem fick en fyra, ytterligare fem fick 3,5 och så var det två som fick varsin trea. Genomsnittet blev 3,62, vilket är något bättre än förra året (3,38). Helt OK tycker jag.




4 kommentarer:

  1. Bra jobbat. Tror att även jag fixar boktolvan i år. Har bara en bok kvar och drygt en månad kvar av året.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ville ju få in lite julläsning i december så det gällde att ligga i :)

      Radera
  2. Roligt att du hittat så många nya som du gillade. Jag läser också många nya på ett år, men aldrig just de jag satt upp för Boktolvan. 🙄

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har förstått att det finns en del som av någon anledning undviker de författare/böcker de har satt upp på listor. Själv är jag precis tvärtom :)

      Radera