måndag 13 november 2017

Film: Kungens hologram

Titel: Kungens hologram
Originaltitel: A Hologram for the King
Genre: Dramakomedi
Regissör: Tom Tykwer
Manus: Tom Tykwer, Dave Eggers (bok)
Skådespelare: Tom Hanks, Alexander Black, Sarita Choudhury, Sidse Babett Knudsen, Tracey Fairaway
Utgivningsår: 2016
Produktionsland: USA
Längd: 98 min
Serie: -
Såg den på C More 27 oktober 2017





Handling
Den misslyckade affärsmannen Alan Clay reser till Saudiarabien i ett sista desperat försök att undvika konkurs, betala sin dotters college-avgifter och slutligen åstadkomma något bra. Han försöker pitcha sin idé till kung Abdullah om ny holografisk teknik för att få kontraktet för kungadömets IT-tjänster.

Min kommentar
Den här filmen fick jag syn på redan för två veckor sedan, men då valde vi en annan. Nu var det äntligen dags för den här med Tom Hanks. En film jag faktiskt hade missat helt och hållet.

Eftersom vi bara gick på skådespelare så hade vi ingen aning om vad filmen handlade om och faktum är att jag efter att ha sett filmen fortfarande är lite osäker. Jag förstår inte alls premisserna. Varför var de tvungna att vara där? Framför allt så förstår jag inte vad filmen vill förmedla eller ens vara. Förmodligen är det något filosofiskt som är grunden, men det späds ut och försvinner i alla sidospår. Men vill filmen vara en komedi? Drama? Reseguide? Romantisk? Allt på en gång verkar vara det rätta svaret.

Det är ändå en lite småmysig film och Tom Hanks är ju alltid bra, så även här. De andra karaktärerna/skådespelarna känns bara som utfyllnad och gör inget större väsen av sig. Förutom chauffören Yousef, spelad av Alexander Black. Han är faktiskt bäst av alla. Kulturkrockar är också alltid kul att se och det blir ju några sådana. Naturligtvis.

Två dagar efter jag såg den så har jag glömt i stort sett hela filmen. Av slutet finns det inte minsta spår i mitt minne. Den är en bagatell. Dock en underhållande sådan. Nu i efterhand så förstår jag varför jag aldrig har hört talas om Kungens hologram och min största undran är vad i hela friden en skådespelare som Tom Hanks gör här.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 207 betyg).
IMDb hade den 6,1 i genomsnitt (beräknat på 29 748 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

4 kommentarer:

  1. Har inte hört talas om denna film tidigare. Måste kika på vad det är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev väldigt överraskad av att hitta Tom Hanks i rollistan på en en film som jag aldrig hade hört talas om. Han är så klart lika bra som vanligt, men filmen är inte riktigt en Tom Hanks-film.

      Radera
  2. Tom Hanks är ju bra, men det låter ju som om det inte riktigt räcker då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en underhållande film och jag tycker nog att den är värd att se. Trots att den ganska snabbt försvinner från minnet.

      Radera