tisdag 31 augusti 2021

Tisdagstrion: Fyrfota djur

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: Fyrfota djur.

Hund, katt, häst... tänkte jag. Och så blev det. Dock inte några djur i någon titel, bara i innehållet.

1. Cujo av Stephen King är kanske inget bra exempel på en hund, men en riktigt bra och läskig bok. Och film.

2. Valfri bok om Ruth Galloway av Elly Griffiths. Hon har en riktigt härlig katt, Flint. I En kvinna i blått finns det en extra katt med, Chesterton. Lika magnifik han.

3. Dödsritten av Maggie Stiefvater handlar om vattenhästar, Capaill uisce. Bestialiska djur, ofattbart snabba, men extremt svåra att tämja. Dessa används i den årliga, livsfarliga, kapplöpningen.

31 kommentarer:

  1. Flint gillar jag ju förstås! Och Cujo passar ju fint (även om han inte verkar lika mysig)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flint är ju omöjlig att inte gilla 🙂

      Radera
  2. Bra att bli påmind om Elly Griffiths. Jag har ju en Ruth Calloway som står och väntar på bokvagnen.

    SvaraRadera
  3. Men så bra att någon annan också har lite mer obehagliga djur med i trion idag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan ju inte bara vara myspys 🙂

      Radera
  4. kände inte till Vattenhästar men de två andra. Flint är ju en viktig karaktär i Griffiths böcker

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är smart av författare att skriva in ett djur som blir en egen karaktär.

      Radera
  5. Bäckhästen är ett farligt djur ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte riktigt samma mytologiska djur, men de är släkt 🙂

      Radera
  6. Är bara "bekant" med King i din trio!

    SvaraRadera
  7. Svar
    1. NU var det många år sedan jag läste den, men jag minns den som bra. Och filmen också.

      Radera
  8. När jag läste ditt inlägg insåg jag att jag visst har både Cujo och Elly Griffiths böcker, men annars när det gäller djur... Mest en massa böcker med fåglar i titel eller handling...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte inte det fanns speciellt många djurböcker i min hylla heller, men jag fick leta ett tag.

      Radera
  9. Har läst några böcker om Galloway men har inget minne av någon katt. Är väldigt dålig på att komma ihåg bikaraktärer som är djur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar inte komma ihåg bifigurer, men Ruths katt är väldigt mycket mer än en bifigur. Han är dock med lite olika mycket i olika böcker.

      Radera
  10. Just det jag Ruths katt men vad hette den nu igen.

    SvaraRadera
  11. Håhå! Stephen King, då tänker jag genast på katten i Jurtjyrkogården! Vilken rolig bubblare på temat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade ju redan en katt i min trio 🙂

      Radera
  12. Jag har läst andra böcker av King men kommer aldrig att läsa Cujo. Jag har läst andra böcker av Stiefvater och alla böcker om Ruth Galloway.

    SvaraRadera
  13. Just ja, Cujo! Vad gäller Ruths katt får jag väl skylla på att jag inte läst så många böcker i den serien ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig var det lite svårt att inte tänka på Cujo 😬 Flint gick ganska snabbt att hitta också.

      Radera
  14. Läst ett och två, bra båda, tack för tips vad gäller nr tre. :)

    SvaraRadera