måndag 1 augusti 2022

TV-serie: The Big Bang Theory #4 (2010)

Titel: The Big Bang Theory
Originaltitel: The Big Bang Theory
Genre: Komedi
Skapad av: Chuck Lorre, Bill Prady
TV-bolag: Hulu
Skådespelare: Jim Parsons, Johnny Galecki, Kaley Cuoco, Simon Helberg, Kunal Nayyar
Premiär: 2010-09-23
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 24
Avsnittslängd: ca 25 min
Såg den på HBO januari-juli 2022





Handling
Sheldon och Amy får ett platoniskt förhållande. Howard blir tillsammans med Bernadette igen och så småningom friar han. Leonard träffar Rajs syster Priya. Penny dejtar några killar, bland annat Zack som gillar "the science dudes". Hon börjar ångra brytningen med Leonard och hon blir vän med både Amy och Bernadette.

Min kommentar
Det här med att jobba hemifrån kom ju till ett abrupt slut (inte helt, men nästan) i våras och det gör ju så klart att vi inte hinner titta på någon lunch-TV-serie. Fjärde säsongen av The Big Bang Theory har tagit evigheter att ta sig igenom. Jag är inte alls glad i att se en serie så utdraget för jag minns ju inte längre vad som hände i början.

Även den här säsongen var det en hel del avsnitt som jag inte kände igen något av. Det är ju extra roligt att se något för första gången. Sheldon är helt ohotad i favorittoppen, fortfarande. Jag tycker så mycket om honom och jag är ganska säker på att vi hade kommit riktigt bra överens. Men vi hade nog blivit olidliga.

Persongalleriet har utökats lite till. Rajs syster, Priya, gör entré och till Rajs stora fasa så börjar hon dejta Leonard. Både Amy och Bernadette har fått större roller, det gillar jag. Speciellt då Amy. Hennes och Sheldons relation är så vansinnigt rolig. Jag kan känna igen mig i båda två, men framför allt så blir jag lugn när de är i fokus. Här behöver man inte tolka ett enda ord eller en enda min. De säger precis vad de menar.

Penny, som har varit min andra favorit ganska länge nu, har hamnat lite utanför. Hon är ju bara en granne nu. Det tycker jag är synd för jag gillar verkligen hennes bitska kommentarer. Hon gör sitt bästa för att komma in från kylan när hon blir vän med Amy och Bernadette. Deras vänskap är, i mångt och mycket, obetalbar. De är så osannolikt olika personligheter, vilket för övrigt gäller för samtliga här. Både Leonard och Penny är roligare när de är ett par. Howard fortsätter att bara vara äcklig och jag har så svårt för honom.

Jag är imponerad över att The Big Bang Theory fortfarande är lika roligt, efter fyra säsonger. Det är väldigt hög nivå. Det är också imponerande att de lyckas genomföra allt detta utan att göra narr av någons personlighet. Det är åtminstone inte det som är grejen.

Jag hittar tyvärr inte en enda trailer för fjärde säsongen.

TV Time har serien 8,26 i genomsnitt.
IMDb har serien 8,2 i genomsnitt (beräknat på 790 770 betyg).
Jag ger den 5,0.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

2 kommentarer: