tisdag 9 augusti 2022

The Books and Life Tag

Det här är en rolig tag som jag hittade hos Vargnatts bokhylla.

1. On a scale of 1 to 10, 1 being a normal person and 10 being the late Harold Bloom, how much are books and reading a part of your life?
Nej, någon Harold Bloom är jag definitivt inte. Jag läser endast för underhållning, så kanske 7.

2. Where does your personal library stand right now in relation to the rest of your life? Do you have more books now than you ever have? Fewer? How has your library changed?
Helt klart har jag fler böcker nu än vad jag någonsin har haft. Det kommer mer nytt än vad som försvinner.

3. Take a mental step back and ask yourself: what is the most likely first bookish impression a newcomer would have in your home?
Den allra första reaktionen brukar vara (om någon överhuvudtaget) "Har du läst alla dessa?"

4. How often (if ever, gulp) do you clean or re-organize your books?
Det är inte alltför ofta. När jag har gjort mig av med tillräckligt många böcker för att det ska bildas hål lite överallt så får jag flytta på böckerna och ställa in de som inte fick plats innan. Någon omorganisation är det dock inte tal om, böckerna står i alfabetisk ordning efter författare. När denna omflyttning görs så städar jag också, det behöver inte göras så ofta eftersom hyllorna har dörrar.

5. On average, how many books do you acquire in a given week?
Tur att jag inte gjorde den här tagen något tidigare år... Jag håller igen (eftersom böckerna inte längre får plats i hyllorna) och kanske blir genomsnittet en i veckan i år, men de brukar komma i flock så det blir inte en varje vecka.

6. What song is your current ear-worm?
Precis just nu... Hold me closer av Cornelia Jacobs.

7. What percentage of your self-control do you retain in a well-stocked bookshop?
Numer är självbehärskningen på topp. Jag vill ha typ allt jag ser, men jag går väldigt ofta ut från en bokhandel utan att ha köpt något alls.

8. Do you ever feel the need to take a break from books? If so, what form does it take?
Det har väl hänt att jag känt att jag inte har orkat läsa. Då tittar jag på TV-serie.

9. When you meet a new person, how long does it take you to bring up books?
Det beror ju så klart på sammanhanget. Om jag möter denna person på, till exempel, Bokmässan eller läsretreaten så tar det kanske två sekunder. Annars så kan det nog ta lång tid, om det sker överhuvudtaget.

10. Have you given any thought/made any provisions for your personal library after you croak?
Nej, förutom att jag har sagt vilken bok jag vill ha med mig.

11. Are you known among your friends & loved ones for your weird and probably unhealthy relationship with books?
Ja, det måste man nog säga. De tycker nog inte att jag är konstig, men lite annorlunda. Och så gillar de att de får mina gamla, avlagda böcker som jag inte kan behålla.

4 kommentarer:

  1. Hold me closer är en bra låt :) Jag tror mamma är väldigt glad över att hon får deckare jag inte vill ha kvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle vilja behålla alla böcker, egentligen, men det är liksom inte möjligt.

      Radera
  2. Just det, den här har jag gjort. Klassade mig som en 8:a. Blir ju nyfiken på ditt svar på fråga 10.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade behövt veta vilka kriterier som gällde för varje nivå 😁 Boken som jag vill ha med mig är Pestens tid av Stephen King. Inget fancy. Bara en väldigt tjock och väldigt bra bok.

      Radera