fredag 19 augusti 2022

TBR Book Tag

För ett tag sedan så gjorde jag ju en Anti-TBR-tag och då är det väl inte mer än rätt att jag nu gör en TBR-tag. Även denna har jag faktiskt hittas hos Lotten.

1. How do you keep track of your TBR book pile?
Först så vill jag börja med att säga att alla böcker jag äger som inte redan är lästa ingår i min TBR-hög. De böckerna håller jag koll på via mitt bokprogram Book Collector och det är där jag väljer vilka böcker som ska läsas den närmaste månaden.

För att göra mitt liv lite enklare så har jag också en hylla med olästa recensionsexemplar. Där kan jag plocka oplanerade böcker när tiden finns. Jag har också en, så kallad, prioriterad hylla där det bara får stå max fem böcker. Den hyllan funkar så där. Av någon okänd anledning så väljer jag väldigt sällan en bok jag har ställt där. Jag tänkte jag skulle bättre mig på den punkten.

Och så har vi ju alla böcker som jag inte äger, som jag ändå vill läsa. De har jag ingen egentlig koll på, förutom att jag ibland lägger dem på min lista på Storytel.

2. Is your TBR mostly print or eBook?
Nästan bara tryckta böcker, men efter Storytels intåg så har det blivit något fler e-böcker.

2. How do you determine which book from your TBR to read next?
Jag gör en planering varje månad och när jag har läst klart den planeringen så plockar jag lite efter vad jag känner för.

4. A book that’s been on your TBR list the longest?
Odysséen köpte jag 1995 och den väntar egentligen bara på en resa till Grekland. Någon sådan är inte planerad inom de närmaste åren.

5. A book you recently added to your TBR?
Den spanska körsbärsträdgården av Jo Thomas la jag till för någon vecka sedan. Det är inte en bok jag äger, men den skulle passa klockrent på Spanien-resan. Som jag fortfarande hoppas blir av.

6. A book in your TBR strictly because of its beautiful cover?
Nej, någon sådan finns inte.

7. A book on your TBR that you never plan on reading?
I min TBR-hög finns inga böcker som jag inte planerar att läsa. Det vore ju bara konstigt.

8. An unpublished book on your TBR that you’re excited for?
Det finns ju ganska många av den sorten, men jag upptäckte för bara någon dag sedan att Sara Strömbergs Skred släpps nu i augusti.

9. A book on your TBR that basically everyone’s read but you?
Eftersom jag ligger typ fyra år efter i läsningen så skulle jag nästan våga påstå att de flesta böckerna kvalificerar sig här. Kanske är Sekten på Dimön av Mariette Lindstein en av de som passar bäst som svar.

10. A book on your TBR that everyone recommends to you?
Jag är osäker på om det finns en bok som "alla" rekommenderar. Däremot så finns det ju många böcker som många rekommenderar. En av dem är Stormvakt av Kristina Ohlsson.

11. A book on your TBR that you’re dying to read?
Åh, det är många det! En väldigt efterlängtad bok, när den äntligen kom, var Fädernas missgärningar av Åsa Larsson. Jag vill så hemskt gärna läsa den, samtidigt som jag inte vill det. När den är utläst så är det ju liksom slut.

13. How many books are on your TBR shelf?
Det beror ju lite på hur jag räknar då, men om jag bara räknar de som jag äger så är det 497 stycken. Till det kommer då ett okänt antal som jag inte äger.

2 kommentarer:

  1. Kul att du gjorde den här också! Tror en sak som skiljer oss åt är hur vi planerar, du är mer långsiktig. Fast i grunden samma med några som ska läsas, och sen välja fritt.
    Skred ser jag också fram mot!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju provat det här med att välja fritt hela tiden, men då började jag fundera på nästa bok innan jag hade läst ut den jag höll på med. Det kändes inte rätt. Och så tog det ibland en väldig tid innan jag kunde välja. Jag är inte så utpräglad humörläsare, så oftast funkar det med en planering. Dessutom kan jag ju flytta runt böckerna i planeringen om jag inte riktigt känner för den som står näst i tur 🙂

      Radera