torsdag 18 augusti 2022

Hett i hyllan #366

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Och så den sista, fortfarande olästa, boken inköpt på Adlibris Marknad i Göteborg i juli 2018.
Den röda adressboken av Sofia Lundberg syntes precis överallt när den kom. Så upplevde jag det. Och alla älskade den.

Det här är väl inte riktigt den typ av bok som jag brukar läsa, men jag skulle inte säga att den är utanför min bekvämlighetszon. När jag köpte den så hade jag inte läst något av henne utan jag gick bara på vad andra tyckte. Bara runt en månad efter inköpet så dök det, av någon oklar anledning, upp en överraskning från förlaget; hennes nya bok Ett frågetecken är ett halvt hjärta. Som jag har läst och verkligen tyckte om. Då kan man ju undra varför denna fortfarande är oläst.

Så här står det på baksidan:
Huvudpersonen Doris, 98 år, lever alldeles ensam i en lägenhet på Bastugatan i Stockholm och hennes enda kontakt med omvärlden, förutom hemhjälpen, är systerdotterdottern Jenny som bor i USA. Doris har haft samma adressbok sedan 1928. I den finns alla de människor hon mött genom livet. De flesta av namnen är överstrukna, döda, men en dag börjar Doris skriva ner sina minnen till Jenny. Det blir en fascinerande berättelse om vänskap och äventyr, lycka och sorg, och om den stora kärleken som man aldrig glömmer.
Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

14 kommentarer:

  1. Den här boken blir jag lite nyfiken på.
    http://mosstanten.se/2022/08/18/hett-i-hyllan-168-mannen-som-sag-tagen-ga-forbi/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar vara vanligt att man gillar denna mer än den jag har läst och gillat, så jag tror att den kan vara bra 🙂

      Radera
  2. Henne har jag i min Boktolva. https://lottensbokblogg.wordpress.com/2022/08/18/hett-i-hyllan-308/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade ju den jag har läst, men alla verkar vara överens om att denna är bättre.

      Radera
  3. Det verkar vara en bok som jag hade tyckt om att läsa. Tack för tips. Den måste jag kolla upp. https://rammengarden.blogspot.com/2022/08/hett-i-hyllan-ramses-evighetens-tempel.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det kan vara så att alla hennes böcker är bra.

      Radera
  4. Den har jag lyssnat på, https://eggetbok.blogspot.com/2022/08/hett-i-hyllan-146.html

    SvaraRadera
  5. tycker mig känna igen titeln, men jag har inte läst den. här kommer en av mina olästa: https://mrscalloway.blogspot.com/2022/08/hett-i-hyllan-v-33.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var väldigt många som läste och gillade, då när den kom.

      Radera
  6. En av mina favoritböcker i genren feelgood.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Feelgood alltså? Det tror jag inte att jag hade förstått.

      Radera
  7. Hmm, inte en bok jag har hört talas om och inte rikitgt den genre jag brukar läsa.
    Här finns mitt bidrag
    https://mittbokintresse.blogspot.com/2022/08/hett-i-hyllan-vecka-32-2022_18.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite oklart vad det är för genre, men jag tror jag förstår vad du menar 🙂

      Radera