måndag 22 augusti 2022

Film: The gray man (2022)

Titel: The gray man
Originaltitel: The gray man
Genre: Action
Regissör: Anthony Russo, Joe Russo
Manus: Joe Russo, Christopher Markus, Stephen McFeely
Skådespelare: Ryan Gosling, Chris Evans, Ana de Armas, Billy Bob Thornton, Alfre Woodard
Utgivningsår: 2022
Produktionsland: USA | Tjeckien
Längd: 129 min
Serie: -
Såg den på Netflix 22 juli 2022





Handling
Court Gentry plockades från ett federalt fängelse och rekryterades av, Donald Fitzroy, som blev hans gruppledare. Court får aliaset Six (eftersom 007 var upptaget) och han utvecklades till en mycket skicklig yrkesmördare. Nu är dock rollerna ombytta där Gentry är målet, jagad världen över av Lloyd Hansen – en tidigare kollega på CIA – som inte kommer ge upp förrän han har eliminerat Gentry. Vid sin sida har Gentry agenten Dani Miranda – och det kommer han att behöva.

Min kommentar
Alla vet väl vad definitionen av en idiot är? Den som gör samma sak, gång på gång, och förväntar sig ett annat resultat. Jag börjar nästan känna mig som en idiot. Fredagsfilmen blev The gray man, en sprillans ny film på Netflix och ja, jag hoppades verkligen att den här gången, den här gången skulle det bli bra.

Det kan hända att jag dömer den här filmen för hårt (även om Netflix verkar ha en lite annan betygsskala så känner jag att jag brukar ha mer överseende än nu). Eventuellt så hade den varit bättre om det faktiskt hade gått att se något. Oftare än vad jag hade önskat så är det så mörkt att det bara är svart. Och jag har ingen lust att sitta uppe på nätterna för att titta på film. Det som går att se är ändå hyfsat okej.

Filmen sägs ha haft en budget på 200 miljoner dollar. Jag tycker att det kanske hade varit lönt att lägga lite av de pengarna på manuset och inte bara elda upp dem. Så att säga. För effekterna är klart godkända. Det är bara för mycket av dem. Fräcka explosioner, hårresande jakter och våldsamma slagsmål går det tretton på dussinet av. Ett flertal städer runt om i världen förstörs, i stort sett. Personligen tycker jag att det är märkligt om CIA, som vill jobba lite i det fördolda, skulle ha sanktionerat det här. Som på inget sätt kan missas av någon.

Manuset ja, det är verkligen inte bra. Det påstås vara baserat på en bok av Mark Greaney, han som tog över namnet Tom Clancy, eller vad man ska säga. Det var många år sedan jag slutade läsa Tom Clancy och kanske är detta anledningen. Det kanske inte är bättre än så här.

Mycket våld blir det, men det är inte något frossande i blod. Vilket jag är extremt tacksam för. Det är återigen alltför snabba klipp, alltför nära (och för mörkt då). Man har försökt att skapa något att beröras av, genom att ta med en hjärtsjuk flicka. Det funkar inte. Här finns inget nyskapande alls.

The gray man är som en ganska dålig Mission: Impossible-kopia. Utan Tompa. Utan någon egentligen humor. Utan någon känsla alls. Filmad i mörker för att dölja vad det nu är man vill dölja. Slutsatsen blir att det hjälper inte att slänga in fräcka effekter för miljontals dollar om man har ett mediokert manus.



Letterboxd hade den 2,8 i genomsnitt (beräknat på 44 419 betyg).
IMDb hade den 6,6 i genomsnitt (beräknat på 31 105 betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar