torsdag 25 augusti 2022

Hett i hyllan #367

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Då gör vi ett litet kliv till slutet av augusti 2018.
Ingen blev nog mer förvånad än jag när Drömdagboken av Agneta Sjödin plötsligt ramlade ner i brevlådan.

Ibland undrar jag hur förlagen väljer vilka böcker de ska skicka till vem, som överraskning. Jag tror inte det finns något på min blogg som tyder på att jag skulle gilla den här boken. Eller så kan det vara mina förutfattade meningar om Agneta Sjödin som talar och dem kan ju inget förlag känna till. Missförstå mig rätt, jag tycker hon är en bra programledare, men om jag ska döma efter intervjuer och vad hon har sagt i dem så är hon lite för flummig för min smak. Men jo, alltså... jag har ju faktiskt haft fel förr, men den här får nog kämpa för att ta sig överst i läslistan. Om ingen här har läst och kan peppa mig.

Så här står det på baksidan:
Den kända programledaren Helena står vid ett vägskäl i livet. Singeltillvaron har stagnerat och tv-karriären hotas när uppdragen sinar och branschen skakas av Metoo-skandalen. Dessutom har dottern Moa flyttat hemifrån och kvar finns Helena i en allt tystare lägenhet. Väninnorna Anna, Karin och Jossan finns där och stöttar i vått och torrt, och träningen lyfter henne från de svartaste tankarna, men ändå kan Helena inte möta den växande frustrationen hon känner. Vad är egentligen viktigt? Vad ska hon göra med resten av sitt liv? Finns det överhuvudtaget ett resten av sitt liv när man närmar sig 50, eller är ens glansdagar över då? När Helena börjar skriva ner sina livsdrömmar i en drömdagbok öppnas en dörr till en mer positiv väg och sakta men säkert tänds hoppet inom henne...
Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

14 kommentarer:

  1. Den där baksidestexten kan betyda både att det är en bra och en dålig bok och mitt emellan. Allt beror på hur det är skrivet. Men det är kanske feelgood? Och det är inte riktigt min genre och inte din heller, kanske.
    http://mosstanten.se/2022/08/25/hett-i-hyllan-169-connery-row/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är osäker på genre, men har rent generellt svårt att se Agneta Sjödin skriva feelgood... Tror att man eventuellt ska se det som en inspirerande och upplyftande bok, men jag har ju inte läst den. Kanske gör jag det aldrig.

      Radera
  2. Jag undrar också hur de väljer. Även jag har en bok som kom som en överraskning. https://lottensbokblogg.wordpress.com/2022/08/25/hett-i-hyllan-309/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är egentligen obegripligt hur någon kunde tycka att den här boken var lämplig för mig...

      Radera
  3. Jag har inte läst din bok. Här kommer mitt bok tips.
    https://rammengarden.blogspot.com/2022/08/hett-i-hyllan.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, vi är nog ganska många som inte har läst den.

      Radera
  4. Jag känner mig rätt skeptisk till Agneta Sjödin, måste jag tillstå. Lite för flummigt för mig. Kändes kanske inte som något jag förväntade mig att hitta här hos dig heller, nej! :) Här är min: https://scyllashylla.blogspot.com/2022/08/hett-i-hyllan-52.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, döm om min förvåning när jag öppnade bokpaketet den där gången. Jag kunde inte för mitt liv begripa hur den hade hamnat hos mig.

      Radera
  5. Jag har läst en bok av henne och den var... ja, flummig var ordet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns ju lite som att hennes medverkan i program (som sig själv) och intervjuer har hintat om att hon är lite flummig 🙂

      Radera
  6. Nja har inte en aning om en sådan bok skriven av Sjödin, är inte riktigt min genre precis som det inte är din så...
    min finns här denna vecka
    https://mittbokintresse.blogspot.com/2022/08/hett-i-hyllan-vecka-34-2022.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får se hur jag gör med den här, men den får stå kvar i hyllan ett tag till.

      Radera
  7. Agneta Sjödin är duktig och företagsam men hennes skriverier är inte min tekopp. här kommer min olästa bok som jag inte fattar att jag ännu inte läst: https://mrscalloway.blogspot.com/2022/08/hett-i-hyllan-v-34-2022.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inget emot henne som person, men jag vill förmodligen inte läsa hennes böcker 🙂

      Radera