måndag 8 augusti 2022

TV-serie: Kärlek & anarki #2 (2022)

Titel: Kärlek & anarki
Originaltitel: Kärlek & anarki
Genre: Komedi
Skapad av: Lisa Langseth
TV-bolag: Netflix
Skådespelare: Ida Engvoll, Björn Mosten, Björn Kjellman, Reine Brynolfsson, Gizem Erdogan
Premiär: 2022-06-16
Produktionsland: Sverige
Antal avsnitt: 8
Avsnittslängd: ca 30 min
Såg den på Netflix juli-augusti 2022





Handling
Det kommer att ske stora förändringar på förlaget för att hänga med i en ständigt förändrande litteraturbransch. För att hänga med konkurrenterna har Sofie tagit in ett par investerare som ska lyfta förlaget till nya nivåer. På köpet blir hon VD och ska styra skeppet.

Min kommentar
Det visar sig vara nästan två år sedan jag såg första säsongen av Kärlek & anarki, vilket gjorde mig ganska så förvånad. Jag blev så klart väldigt glad när den andra säsongen kom och tänkte väl se den så snart det bara var möjligt. Nu börjar ju även listan på TV-serier att svälla ut ordentligt så det tog ändå ett tag innan den hamnade överst.

Kanske var mina förväntningar för höga i början, jag gillade ju verkligen första säsongen. Mycket kändes väldigt annorlunda, bland annat så var det fullständigt galna borta. Jag trodde väl aldrig jag skulle säga att jag saknade det. Här är i alla fall mycket mer allvar och mörker nu. De två första avsnitten går lite på tomgång och känns lite uddlösa. Sedan drar det igång.

När "sensitivitetskonsulten" dyker upp blir det så där skarpt igen. Det är mycket skarpt och mitt i prick. Till min stora glädje så fortsätter det så, i nästa avsnitt och faktiskt i resten av säsongen. Det är mycket meta-humor, bland annat en Reine Brynolfsson som blir irriterad på en ljudboksinläsare. Otroligt roligt. En annan rolig scen är när investeraren pitchar sin bokidé. Då bryter jag nästan ihop.

Sofie är fortfarande huvudperson, kan man nog säga, men det är mer fokus på hennes mående. Hon vinner på det, hon blir mer riktig. Eller äkta då. De andra på förlaget, som väl egentligen bara var en bakgrund i första säsongen, får betydligt mer utrymme och även de blir riktiga människor.

Lisa Langseth sätter verkligen fingret på en del av nutidens samhälle, där rädslan att stöta sig med någon, vem som helst, gör att det inte blir något av något. Mycket av det som händer är en aning överdrivet, hoppas jag, men det är så träffsäkert. Jag vet inte hur det går till på ett förlag, hur man väljer böcker man ska ge ut, men det känns som att detta stämmer hyfsat bra. Innehållet spelar ingen större roll. Det viktiga är om det kan sälja.

Skådespelarinsatserna är det inte mycket att orda om. Bättre än så här blir det inte. Jag har ju sett Ida Engvoll i ganska mycket och jag har väl inte varit hennes största fan, men här är hon lysande. Björn Kjellman är, som vanligt, fantastisk. Reine Brynolfsson är briljant. Även de andra är enastående.

Jag vet inte hur man eventuellt skulle kunna göra ytterligare en säsong av Kärlek & anarki och egentligen vet jag inte om jag vill att det ska bli det. Ibland är det bra att sluta när man är på topp och frågan är om man hålla den här höga nivån i fler säsonger. Men kommer det en så ser jag den. Det är utom allt tvivel.



TV Time har serien 9,38 i genomsnitt.
IMDb har serien 7,4 i genomsnitt (beräknat på 9 586 betyg).
Jag ger den 4,0.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar