måndag 24 januari 2022

TV-serie: Beforeigners #2 (2021)

Titel: Beforeigners
Originaltitel:Fremvandrerne
Genre: Science fiction
Skapad av: Anne Bjørnstad, Eilif Skodvin
TV-bolag: HBO
Skådespelare: Nicolai Cleve Broch, Krista Kosonen, Hedda Stiernstedt, Tobias Santelmann, Ragnhild Gudbrandsen
Premiär: 2021-12-05
Produktionsland: Norge
Antal avsnitt: 6
Avsnittslängd: ca 45 min
Såg den på HBO januari 2022




Handling
Motsättningarna mellan framvandrarna och de nutida fortsätter. Lars, nutidsmannen, kämpar även med familje- och missbruksproblem. Och Alfhildr – sköldmön från vikingatiden – beter sig alltmer underligt. De teknikfientliga neo-ludditerna smider onda planer. Och Olav Haraldsson tar till allt mer drastiska metoder för att bevisa att han faktiskt är Norges gamle kung och nationalhelgon Olof den helige.

Säsongens kriminalhistoria, för det finns det ju en, handlar om ett brutalt mord i Oslo som med kopplingar till 1800-talets England väcker frågan: kan Jack the Ripper ha gjort en tidsresa till nutiden? Lars och Alfhildr inser snart att de bara kan lita på varandra om de ska lyckas hitta mördaren.

Min kommentar
Efter att vi hade sett klart på första säsongen av Beforeigners, i mars 2019, så sas det att det skulle komma en fortsättning. Jag hoppades så att det inte skulle dröja alltför länge. Sedan kom det där viruset som ändrade världen och satte allt på paus. När jag nu i höstas såg att andra säsongen var på gång så sparade jag det mejlet och tittade på det flera gånger i veckan. Jag försökte planera in så att vi skulle kunna se den ganska snabbt efter att den släpptes. Det gick ganska bra.

Det här är en serie som inte alls bryr sig om något så futtigt som genrer. Här finns nog allt och jo, det spretar kanske lite, åt alla möjliga håll, men se det gör inget. Hur ska man inte kunna gilla en serie som är både science fiction, deckare, komedi, drama och allt däremellan.

Vissa delar/trådar är nästan på gränsen till för mycket, som Oden och den alternativa verkligheten. Nästan hela sista avsnittet känns lite krystat. Jag kan inte riktigt förstå varför man la tid och kraft på det. Det tillför inget, tror jag, eller i alla fall så kan inte jag se det. Jack the Ripper-tråden är svindlande och jag tycker det är kul att de plockat in ett verkligt fall. Tanken där är sannerligen svindlande och det är inte alltid lätt att hänga med i alla turer med framvandrare och bakvandrare. Och fram och tillbaka.

Min solklara favorit här är den fantastiska Alfhildr, jag bara älskar hennes karaktär. Hon känns så äkta och riktig. Så fort hon är i bild så lyfter allt. Kemin mellan henne och Lars är riktigt bra också. De andra är inte på något sätt dåliga, men de är överglänsta.

Serien håller en humoristisk ton genom alla avsnitt utan att det påverkar seriositeten. Det som är roligast är alla dessa kulturkrockar som uppstår. Dessa kan givetvis direktöversättas till vår egen verklighet. Mest av allt uppskattar jag ändå att det inte finns (knappt) ett spår av romantik.

Ända sedan jag la tid på att se sex säsonger av Lost, utan att allt gick ihop i slutet så har jag en inneboende oro att det ska hända igen. Jag kan bara hoppas att detta inte blir en ny Lost och jag håller tummarna för att manusförfattarna inte ska få hjärnsmälta. Med tanke på hur sista avsnittet slutar så vågar jag nästan tro att de ska få ihop det här. Slutet är i alla fall en gigantisk cliffhanger.

Andra säsongen av Beforeigners är minst lika bra som den första. Kanske är den lite rörigare, men också roligare, modigare och knasigare. Det är redan klart att det ska bli en tredje och jag hoppas verkligen att jag inte behöver vänta lika länge på den.

Det är omöjligt att sammanfatta avslutningen, men jag gör ett försök. [spoiler]Alfhildr och Jack the Ripper klashar och orsakar en spricka i tiden och vi hamnar i en alternativ verklighet. Den här biten är helt onödig och inte nödvändig att gå in på. Däremot så visar det sig att polisen Alex jobbar ihop med de brittiska poliserna. Den gigantiska cliffhangern är att de får svar på Alfhildrs DNA-prov. Med 25% matchar den Lars. Är Alfhildr Ingrids dotter?![/spoiler]



TV Time har serien 9,14 i genomsnitt.
IMDb har serien 7,8 i genomsnitt (beräknat på 9 529 betyg).
Jag ger den 4,5.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar