måndag 10 januari 2022

Film: Godzilla vs Kong (2021)

Titel: Godzilla vs Kong
Originaltitel: Godzilla vs Kong
Genre: Science fiction
Regissör: Adam Wingard
Manus: Eric Pearson, Max Borenstein
Skådespelare: Alexander Skarsgård, Millie Bobby Brown, Rebecca Hall, Kaylee Hottle, Demián Bichir
Utgivningsår: 2021
Produktionsland: USA
Längd: 113 min
Serie: -
Såg den på HBO 28 december 2021





Handling
Två legender och ärkerivaler möts i en spektakulär strid, med världens öde som insats. Kong och hans beskyddare ger sig ut på en farlig färd för att finna hans riktiga hem, med på resan är Jia, en ung fosterbarnsflicka, Kong har format ett unikt och starkt band med. Men de hamnar oväntat i vägen för en rasande Godzilla, som orsakar förstörelse över hela världen.

Min kommentar
Vi har ju varit långlediga i mellandagarna och då blir det en hel del filmtittande. Det verkar dessutom ha kommit en hel del de senaste veckorna eller så. Sambon fick några filmer att välja mellan och han valde Godzilla vs Kong. Vi har nog inte sett alla som man kanske borde ha gjort, märkte vi. Bland annat så har vi tydligen helt missat Godzilla II: King of the Monsters, men som det känns just nu så kommer vi inte att se den i efterhand.

Även om det här är en monsterfilm så förväntar jag mig något slags story, en handling, om man så vill. Det får man inte mycket av här. Den som finns räcker eventuellt för en kortfilm, men det är i alla fall tacksamt och imponerande att de håller sig under två timmar.

Förutom den lilla flickan Jia så är alla människoroller helt onödiga. I många fall bara rent kanonfläsk. De där tre foliehattarna som springer runt tillförde absolut ingenting. Jag förstår fortfarande inte varför de var med alls. Effekter och monster är bra gjorda och jag kan köpa allt det (nästan), i alla fall utan att det blir mer än vanligt konstigt. Filmen är helt enkelt snygg, men tyvärr så blir inte innehållet bättre bara för att det ser bra ut.

En undran jag har är om det fanns något alls kvar av Hongkong när de var klara. Jag tycker oerhört synd om alla människor som bor (bodde) där. Det måste ha blivit miljontals döda och hemlösa. Det är inget som filmen ens reflekterar över. En yttre fiende är allt som behövs för att ärkefiender ska göra gemensam sak. Det är i alla fall trovärdigt.

Jag måste bara få nämna elefanten (eller elefanterna, mer) i rummet... Godzilla har en inbyggd laser, som kan skära ett hål på kanske 50 m i diameter. Ner till jordens inre. Så där 500 mil djupt alltså. I jordens inre finns inte alls en kärna av järn utan där finns en hel värld (jorden är alltså, typ, ihålig). Där är det omvänd gravitation eller vad de kallade det. Den är i alla fall så extrem att de på nervägen färdas snabbare än ljusets hastighet. Hur de lyckades ta sig upp igen vet jag inte. Jag var verkligen ingen stjärna i de naturvetenskapliga ämnena i skolan, men detta...

En trea får det bli, men det är bara tack vare Kong och flickan. Min känsla så här i efterhand är att filmskaparna överhuvudtaget inte verkar ha funderat över någon som helst rimlighetsfaktor när de skrev manus. Kanske får jag skylla mig själv när jag tittar på en film med titeln Godzilla vs Kong och förväntar mig att det ska vara rimligt...



Letterboxd hade den 2,9 i genomsnitt (beräknat på 247 515 betyg).
IMDb hade den 6,4 i genomsnitt (beräknat på 186 318 betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar