lördag 1 januari 2022

Månadsbokslut december 2021

Antal lästa böcker i december 2021: 9

79. Absoluta bevis av Peter James
80. Sly av Sara Strömberg
81. Snöfall över Göteborg av Caroline Hurtig
82. Överlevaren av Bethany Clift
83. Trettio dagars mörker av Jenny Lund Madsen
84. Gryningsjakten av Anna Kuru
85. Ett gott nytt år av Malin Stehn
86. 13 svarta sagor om superhjältar
87. Bokhandeln på Riverside Drive av Frida Skybäck

Antal lästa sidor: 3145
Genomsnitt/dag: 101
Genomsnitt/bok: 349

Snittbetyg: 3,66
Ingående i serie: 3
Påbörjade serier: 2
Avslutade serier (läst senast utgivna/översatta): 2

Drama: 1
Feelgood: 1
Humor: 0
Kriminalroman: 1
Lad-lit: 0
Romance: 1
Science fiction: 2
Skräck: 0
Thriller: 3

Boktolvan: 0 (12/12)
Finish that series: 0 (18/18)
Hyllvärmare: 3 (47/36)
Vi möts igen: 1 (6/6)

Kvinnor: 7
Män: 1
Duo: 1

Originalspråk (svenska): 6
Originalspråk (engelska): 0
Författare jag inte läst tidigare: 6
Biblioteksböcker/e-lib: 0
Streamingtjänst: 1

Ljudböcker: 0
Recensionsexemplar: 4

Antal nykomna böcker: 7
Antal bortskänkta böcker: 0

Månadens bästa: Överlevaren av Bethany Clift
Månadens överraskning: Ett gott nytt år av Malin Stehn
Månadens besvikelse: Trettio dagars mörker av Jenny Lund Madsen
Månadens roligaste: Överlevaren av Bethany Clift
Månadens mysigaste: Bokhandeln på Riverside Drive av Frida Skybäck
Månadens otäckaste: Överlevaren av Bethany Clift

Kommentar:
Jag vet inte hur det gick till, men i december blev det nästan som i gamla tider. Det kan ha berott på att jag läste fyra böcker som nästan blev sträckläsning. Betygssnittet blev inte så högt, trots totalt fem fyror.

Det blev tre böcker som ingår i serier, två av dem (Hurtig, Strömberg) är första delen. I alla fall så hoppas jag att Sara Strömbergs Sly får en fortsättning. Två är också antalet för lästa böcker som är senast utgivna i serier (Kuru, Strömberg). Jag hade bara en utmaningsbok kvar att läsa i december, i Vi möts igen, och den (James) blev läst, så klart. Alla utmaningar är därmed avcheckade. Tre av böckerna var hyllvärmare och fyra är recensionsexemplar.

Samtliga sju böcker som flyttade in (snarare försöker flytta in) i hyllorna var julklappar. Bra gjort av både tomten och mig. Inga böcker flyttade ut.

Om månadens bästa: Överlevaren är nog den mest trovärdiga undergångsberättelse som jag någonsin har läst. Både Sly, Gryningsjakten och Ett gott nytt år var nominerade. Skulle man kunna säga.
Om månadens överraskning: Med tanke på att jag inte ens hade tänkt läsa Ett gott nytt år så kan man nog kalla den för en rejäl överraskning.
Om månadens besvikelse: Jag hade väntat mig så mycket mer av Trettio dagars mörker.
Om månadens roligaste: Det kan verka underligt att ha en dystopi här, men Överlevaren är rolig. Också.
Om månadens mysigaste: Bokhandeln på Riverside Drive hade kanske inte så mycket motstånd, men en bokhandel är ju per definition mysig.
Om månadens otäckaste: Överlevarna tar storslam och vinner även den här grenen.

2 kommentarer:

  1. Vilken tur att Överlevaren står på läslistan :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den tycker jag helt klart att du ska läsa. Det är inte den vanliga undergångshistorien, inte alls om man är van vid.

      Radera