måndag 3 januari 2022

TV-serie: Nissar #1 (2021)

Titel: Nissar
Originaltitel: Nisser
Genre: Skräck
Skapad av: Stefan Jaworski
TV-bolag: Netflix
Skådespelare: Vivelill Søgaard Holm, Ann Eleonora Jørgensen, Sonja Steen, Peder Thomas Pedersen, Lila Nobel
Premiär: 2021-11-28
Produktionsland: Danmark
Antal avsnitt: 6
Avsnittslängd: ca 25 min
Såg den på Netflix december 2021




Handling
En familj åker ut till en avlägsen ö för att fira jul i en stuga och försöka komma varandra närmare igen. På vägen dit kör de på något, som snabbt försvinner in i skogen. Dottern i familjen ger sig ut för att hitta detta något.

Min kommentar
Min första tanke när jag såg reklamen för Nissar var att jag inte ville se den. Vad jag grundade det på vet jag inte. Efter några veckor så ändrade jag mig och tänkte att den skulle passa bra till jul. Danskar brukar (brukade?) vara bra på spänning, utan att det blir tramsigt.

Det här är väldigt förutsägbart, men det gör inget. Jag tycker det mesta i den här genren är det. Inte heller är det speciellt mycket julstämning en bit in i serien, men det gör inget det heller. Jag hade också haft fullt upp med annat än att fira jul. Serien är inte speciellt läskig, men hyfsat spännande. Lämpar sig otroligt bra för bingewatching.

Här går man tillbaka till den gamla nordiska folktron, när nissar inte alls var snälla. Jag tycker man har lyckats bra med nissarna, man får egentligen aldrig se de vuxna och det brukar vara bättre så. Min fantasi är oftast läskigare än fjantigt skapade monster.

Lite sektvibbar får jag av den där lilla ön. Någon annan anledning att bo där kan jag faktiskt inte se. Jag vet inte om man kan dra slutsatsen att de inte gillar främlingar, men de gillar inte den här odrägliga familjen. Vilket jag förstår till 100%. Så typiskt ignoranta stadsbor att lägga sig i saker de inte alls förstår och att de alltid tror sig veta bättre än dumma lantisar. Och så typiskt föräldrar att curla sina barn. Det är allt jag har att säga om det. Förutom att jag (nästan) skäms över att jag flera gånger önskade att nissarna skulle döda den helt osannolikt irriterande och bortskämda tjejen. Huruvida min önskan gick i uppfyllelse eller ej tänker jag inte berätta.

Slutet tycker jag är perfekt på något som kallar sig skräck. Förutsägbart? Jodå. Men perfekt.

Ja, jag sticker ut hakan och gillar Nissar. Något jag verkar vara ganska ensam om. Om man tittar på hur olika åldrar har satt betyg så ser det ut som att det här är för äldre. I alla fall inte tonåriga tjejer. Jag kan förstå det. Man måste nog vara förbi den åldern för att känna igen den.



TV Time har serien 8,18 i genomsnitt.
IMDb har serien 5,5 i genomsnitt (beräknat på 3 241 betyg).
Jag ger den 4,0.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar