måndag 17 januari 2022

Film: The suicide squad (2021)

Titel: The suicide squad
Originaltitel: The suicide squad
Genre: Actionkomedi
Regissör: James Gunn
Manus: James Gunn
Skådespelare: Margot Robbie, Idris Elba, John Cena, Joel Kinnaman, Daniela Melchior
Utgivningsår: 2021
Produktionsland: USA | Kanada | Storbritannien
Längd: 132 min
Serie: -
Såg den på HBO 1 januari 2022





Handling
Amanda Waller är ledaren för projektet Task Force X – där de utvalda går under benämningen The Suicide Squad- en grupp livsfarliga fångar från anstalten Belle Reve som får en chans att korta tiden på sina straff om de tackar ja till ett farligt uppdrag. Detta uppdrag består denna gång av att undanröja alla bevis på den topphemliga forskning som går under namnet Project Starfish. Denna forskning pågår på sydamerikanska ön Corto Maltese ledd av den Amerika-vänliga regimen som nu övertagits av Amerika-hatare i en militärkupp vilket skapat problemen våra antihjältar nu stås inför att lösa.

Min kommentar
Jag tror att det kom ett mejl från HBO med tips om ganska många nya filmer. Även om jag kanske inte gillade den första filmen om Suicide squad speciellt mycket så kollade jag upp den här nya, The Suicide squad, och upptäckte att den hade ett väldigt högt betyg. Skam den som ger sig, tänkte jag. Nog. Den fick bli årets första film.

Alla känner nog till definitionen av galenskap; att göra samma sak om och om igen och förvänta sig ett annorlunda resultat. Förmodligen betyder det att jag är galen, för jag fortsätter att titta på de här superhjältefilmerna och förväntar mig att jag ska gilla dem. Den här filmen är dock bättre än den första, men förmodligen faller allt eftersom jag fortfarande fattar absolut noll och intet av premisserna.

Början av filmen får mig nästan att ångra att jag började titta överhuvudtaget. Det är bara en massa splatter. Karaktärer dödas på helt vansinniga och slumpmässiga sätt. Allehanda kroppsdelar flyger kors och tvärs. Det blir egentligen inte bättre, om jag ska vara ärlig, men kanske vänjer jag mig.

Här finns, bland annat, en haj. Som går på två ben. Och pratar (hjälpligt). Med Sylvester Stallones röst. Lite udda är det att den/han nästan är bäst i hela filmen. Mot slutet tycker jag ändå att det tar sig. Den där gigantiska sjöstjärnecyklopen gör underverk. Där klevs liksom gränsen över så mycket och så tydligt att det faktiskt blev roligt. Jag skrattar i alla fall. Flera gånger.

Jag minns att jag tyckte att det var väldigt mycket överspel i den första filmen och så är det även här. Förmodligen är det meningen att det ska vara så. Detta är ju trots allt en serietidning, bara i filmformat.

Humorn är all over the place, kan man nog säga. Det finns både den brutala pang-på humorn, splatterhumor, den mer subtila sorten och one-liners. Alla sorters humor helt enkelt. Kanske är det därför den ändå lyckas få mig att skratta. Om man avfyrar det ena skämtet efter det andra, av alla typer av humor, så träffar man ju rätt ibland. Det är ju liksom oundvikligt.

Trots att det nog bara är att acceptera att det mesta av humorn i The Suicide squad inte passar mig så kan jag ändå förstå att andra tycker att detta är fantastiskt bra. Det hänger bara på humorn. Men nu får det nog räcka med filmer om den här självmordsgruppen för mig.



Letterboxd hade den 3,7 i genomsnitt (beräknat på 418 685 betyg).
IMDb hade den 7,3 i genomsnitt (beräknat på 274 480 betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar