tisdag 18 januari 2022

Tisdagstrion: Mamma, pappa, barn

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: Mamma, pappa, barn.

Usch, vilket svårt tema. Jag vet inte alls hur jag ska tänka här.

1. Mamma, pappa, barn av Carin Gerhardsen är dock omöjlig att motstå för temat. Detta är andra delen i Hammarbyserien, som består av åtta väldigt bra böcker.

2. Ensam kvar av Rhiannon Navin kan nog också platsa här. Den handlar om vad som kan hända efter en skolskjutning, hur det kan drabba en familj som inte längre är hel. Otroligt bra bok.

3. Norrlands svårmod av Therése Söderlind kvalificerar sig också. Det är i alla fall föräldrar och barn inblandade. Och familjehemligheter. Den som berättar är Anna, vid 6, 7, 13 och 23 års ålder. Så bra!

30 kommentarer:

  1. Gerhardsens och Navins bok har jag läst. Norrlands svårmod hade jag tänkt läsa en glömt bort. Tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här veckan har det dykt upp många böcker som jag hade glömt att jag var nyfiken på 🙂

      Radera
  2. Norrlands svårmod har jag läst och jag tyckte att den var bra. De andra två är nya för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hennes andra bok var också väldigt bra. Vilket får mig att undra om hon har slutat skriva, den kom ju redan 2013.

      Radera
  3. Jag har också Mamma, pappa, barn med i min trio. Den serien var väldigt bra. https://www.marelden.se/?p=549

    SvaraRadera
  4. Jag kan förstå att Mamma, pappa, barn kändes lämplig för dagens trio. Jag skulle ha tagit med den jag också om jag hade läst den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den heter ju liksom veckans tema 😁

      Radera
  5. tre böcker jag inte läst, tack för tips.

    SvaraRadera
  6. Ensam kvar tänkte jag inte på och Gerhardsen har jag ju läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt att komma på böcker som passar ibland.

      Radera
  7. Ensam kvar har jag tänkt läsa, men ämnet är så tungt att jag tvekat. De andra två lockar därför mer; familjehemligheter och att en serie består av åtta delar låter intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ensam kvar knockade mig nästan och den var mycket berörande. Jag blev både ledsen och arg, men också glad. Gerhardsens serie håller en mycket hög nivå, den kan jag rekommendera.

      Radera
  8. Har inte läst någon av dem, men Norrlands svårmod blir jag lite nyfiken på.

    SvaraRadera
  9. Norrlands svårmod vill jag läsa! Familjehemligheterna lockar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där fanns det en hel del av den sorten.

      Radera
  10. Norrlands svårmod skulle jag vilja läsa. Har jag läst en bok av henne tidigare och den gav mersmak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att Norrlands svårmod är bättre än Vägen mot Bålberget 🙂

      Radera
  11. har inte läst någon av dina tre. men jag har läst Vägen mot Bålberget av Therése Söderlind och jag hade faktiskt tänkt läsa Norrlands svårmod också

    SvaraRadera
    Svar
    1. Norrlands svårmod tyckte jag om, väldigt mycket.

      Radera
  12. 1:an var given hos mig också. Norrlands svårmod tyckte jag var väldigt bra!

    SvaraRadera
  13. Jag har tänkt läsa Norrlands svårmod nån gång, eller nåt annat av Söderlind. Din första bok var ju helt perfekt! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon verkar bara ha skrivit två böcker, men vilken som helst av dem går bra att läsa 🙂

      Radera
  14. Norrlands svårmod blir jag nyfiken på (förstås, ha ha). Jag får kolla upp den. Kanske finns den nersparad på Storyel redan. Där har jag så mycket att jag har tappat kollen totalt. Det är därför jag behöver alla utmaningar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att du kommer att gilla Norrlands svårmod. Det är svårt att låta bli. Än så länge har jag lyckats vara försiktig med att spara böcker på Storytel, men det börjar ändå bli ganska många nu.

      Radera