tisdag 25 januari 2022

Tisdagstrion: Frukt eller bär

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: Frukt eller bär (i handling, titel eller på omslag).

Jag var nästan redo att ge upp när jag kom på ett tema i temat; Joanne Harris Choklad-serie 😁 Ingen av dem har jag läst.

1. Choklad är en frukt, såtillvida att den är trädets frukt. Första delen i Choklad-serien. Jag har bara sett filmen. Den var fantastisk.

2. I persikoträdets skugga är ju självförklarande. Tredje delen i Choklad-serien.

3. Smultrontjuven behöver heller ingen förklaring. Fjärde delen i Choklad-serien.

28 kommentarer:

  1. Jag har med Smultrontjuven i min trio. Har läst de andra i serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har många gånger tänkt att jag i alla fall borde läsa Choklad.

      Radera
  2. haha, bra lösning, läst Harris, men inte dessa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst en enda av henne. Än.

      Radera
  3. Det vattnas i munnen. Jag minns alla smultron jag åt som barn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var väldigt längesedan jag åt smultron. Ibland ser jag dem vid sidan av vägen, men nu när jag är vuxen tänker jag mer på vad de kan ha utsatts för där de växer. Avgaser, hundkiss...

      Radera
  4. För övrigt har Joanne Harris också skrivit En doft av apelsin, men jag tog inte alls med henne i min trio idag. Jag håller helt med om att choklad räknas som en frukt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, En doft av apelsin hade ett finare omslag, men jag ville ju ha böcker som ingår i serien 😁

      Radera
  5. Jag har inte läst chokladserien men det borde man ju göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med tanke på att Choklad till och med var bra som film så borde ju boken vara ännu bättre.

      Radera
  6. Har läst Harris apelsinbok och sett filmen gjord efter första chokladboken. Lasse Hallström och Lena Olin va?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, Lasse Hallström har regisserat och Lena Olin har en roll där.

      Radera
  7. Jag har bara sett filmen som är baserad på Chocolate. Annars har jag bara läst hennes fantasyroman om Loke :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon har skrivit en fantasy om Loke? Den kände jag inte till.

      Radera
  8. Choklad står i hyllan, oläst. Har inte sett filmen heller. Kände inte till att det fanns fler delar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en ren olyckshändelse att jag upptäckte att det fanns flera delar.

      Radera
  9. Harris räddade mig också den här veckan :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon var väldigt bra att ta till 😁

      Radera
  10. tror att jag har alla trei en presentförpackning. har bara läst - och sett - Choklad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad fint. Det skulle jag vilja ha, men jag har bara den första.

      Radera
  11. En trio i choklad mums! Jag hade heller inga böcker jag läst i min trio.

    SvaraRadera
  12. Choklad är en frukt, det har jag alltid hävdat. Möjligen en böna, och bönor är ju jättenyttigt, det vet alla. Alltså måste chokladpudding räknas som sallad.

    SvaraRadera
  13. Håller med! Choklad är en frukt! :-) Har bara läst den första i serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, bönan växer på ett träd, alltså är det trädets frukt 🙂

      Radera