lördag 22 januari 2022

"Bokhandeln på Riverside Drive" av Frida Skybäck

Författare: Frida Skybäck
Titel: Bokhandeln på Riverside Drive
Genre: Feelgood
Antal sidor: 445
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: LB Förlag
Utgivningsår: (original) 2018 (min) 2018
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 31 december 2021




Första meningen: Under några lycksaliga sekunder hann Martinique tänka hur glad Sara skulle bli för det vackra omslaget till nyutgåvan av Mrs Dalloway, men sedan kom den brutala verkligheten i fatt henne.

Baksidetext
Charlotte är för ung för att vara änka, för ung för att förlora den hon älskar. I sitt vilsna tillstånd tar hon en paus från sitt framgångsrika företag och söker ro på den skånska landsbygden. Men så får hon får ett oväntat besked, hon har ärvt ett hus i London av en moster hon knappt visste att hon hade. Och huset inrymmer en bokhandel.

Inställd på att sälja huset flyger Charlotte till England, där den konkursfärdiga Riverside Bookshop och den excentriska personalen verkar bortom all räddning. Men trots att Charlotte inte vet något om hur man driver en bokhandel växer snart en gemenskap med den motsträviga personalen fram. Samtidigt som Charlotte kämpar för att rädda bokhandeln inser hon att det är något som inte riktigt stämmer. Varför har Charlotte aldrig fått träffa sin moster och vad är det för mörk hemlighet som döljer sig i huset?

Min kommentar
Jag har tidigare läst två böcker av Frida Skybäck, de två första delarna i serien om systrarna Stiernfors, som är... historisk romance får man nog kalla dem. Bokhandeln på Riverside Drive sas vara feelgood, men jag tror faktiskt inte att jag hade brytt mig om vad det var för genre. En bok med ordet bokhandel i titeln blir automatiskt intressant. Den har stått länge i bokhyllan, trots det, men i slutet av året tyckte jag att jag, som uppladdning inför en bok jag gissade skulle vara jobbig att läsa, behövde lite må-bra läsning.

Det här är egentligen en riktigt tragisk historia, förklädd till feelgood. Jag gillar svärta i feelgood, eller faktiskt nästan kräver det, men här är det en helt annan nivå på feelgoodsvärta. Här är det oåterkalleligt och omöjligt att fixa till. Det lämnar en väldigt besk smak efter sig.

Karaktärerna är inte speciellt många och jag gillar dem. Eller gillar och gillar. De är speciella och somliga av dem är rent elaka och en del av dem gör rent korkade saker. Oftast kan jag dock förstå nästan allt de gör. Förutom systrarna Kristina och speciellt Sara, dem kan jag inte förstå alls. Jag kan inte låta bli att fundera över om det är en slump att Charlotte heter Charlotte för jag kom helt osökt att tänka på spindeln Charlotte i Fantastiska Wilbur (Charlotte's web). Båda spinner sitt nät, sitter uppe i hörnet och övervakar allt och fixar till det mesta.

Det blir en del ältande i den här boken. Vissa saker upprepas ett par gånger för mycket, med nästan exakt samma ord. Många gånger antyds att det är något mystiskt med Charlottes mans död och där blir det en riktig antiklimax. När vi ändå är inne på saker som stör mig så kan jag ta upp det där med gasspisen. Vid ett tillfälle i boken så går strömmen och då undrar Charlotte hur man har lagat mat. Några sidor senare så nämns faktiskt gasspisen. En normal gasspis fungerar även utan ström.

För mig är det här lite för fluffigt och rosaskimrande. Romantikdelen hade jag hellre klarat mig utan och det hade varit bättre att bara fokusera på vänskapen som växer fram. Det som ändå stör mig allra mest är det som systrarna gjorde mot varandra. I min värld är det oförlåtligt och det allra sista Sara hittar på i dåtidstråden blir liksom droppen som får bägaren att rinna över. Att det sedan framställs som att Charlotte ska vara tacksam för att Sara lät henne ärva bokhandeln... det är lite väl magstarkt för mig. Jag har nog svårt att se det romantiska i det hon gjorde.

Rent generellt så har jag nog lite problem med att se Bokhandeln på Riverside Drive som en feelgood. Dåtidstråden är så långt ifrån feelgood att det torde vara motsatsen. Bokhandeln och katten utjämnar dock det mesta av det. Och bokhandeln alltså, den skulle jag så gärna besöka.

Goodreads hade den 3,47 i genomsnitt (beräknat på 1 804 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
OrdbajsigFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om Bokhandeln på Riverside Drive: Lottens bokblogg, C.R.M. Nilsson och Nilmas bokhylla.

4 kommentarer:

  1. Intressant. Jag minns inte att jag tyckte samma (om svärtan och karaktärerna).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev rent förfärad av det som hände i dåtiden, vad systrarna gjorde mot varandra 😲

      Radera
  2. Jag har inte läst den här än och blev liksom inte mer säker på att jag borde göra det efter det här. Men ditt betyg är ju ändå bra på den som helhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är bra, men jag blev så irriterad över att det kändes som att jag förväntades tycka att det som systrarna gjorde mot varandra var romantiskt. Jag hade nog inte heller pratat med min syster under de här förutsättningarna.

      Radera