måndag 31 januari 2022

TV-serie: Intelligence #2 (2021)

Titel: Intelligence
Originaltitel: Intelligence
Genre: Komedi
Skapad av: Nick Mohammed
TV-bolag: Sky One
Skådespelare: David Schwimmer, Nick Mohammed, Jane Stanness, Sylvestra Le Touzel, Gana Bayarsaikhan
Premiär: 2021-06-08
Produktionsland: Storbritannien
Antal avsnitt: 6
Avsnittslängd: ca 22 min
Såg den på C More januari 2022





Handling
Jerry fortsätter sin arbetsinsats på GCHQ. Den här gången är det ryssarna som ställer till det när de tar över ett kärnkraftverk och hotar att kortsluta det så man får en katastrof som får Chernobyl att framstå som en picknick. Till råga på allt gör de det med ett program som Jerry skapat. GCHQ har nu chansen att bli hjältar om bara Jerry kan komma på vilket lösenord han satte på programmets bakdörr.

Min kommentar
Hemmajobbandet fortsätter och serietittandet på lunchen går vidare. Det är ibland svårt att hitta serier med avsnitt som man hinner med att se, de ska ju helst inte vara mer än runt 25 minuter. Intelligence hör till de serier som kvalar in här och även om jag inte var stormförtjust i första säsongen så ville jag gärna se hur det skulle gå för idioterna på GCHQ.

Kanske har jag vant mig vid imbecillerna för jag tycker det här är riktigt kul nu. Jag tror att första säsongen överraskade mig, jag var inte beredd på korkade myndighetspersoner. Den här säsongen var jag beredd och nu såg jag serien mer för vad den är.

David Schwimmer får verkligen visa vilken utomordentlig komiker han är. Hans tajming och minspel är obetalbara. Hans karaktär Jerry måste ha det största egot som någonsin har skådats. Dessutom har han en väldigt skev världsbild. Nick Mohammed, som spelar Joseph, växer den här säsongen. Inte i intelligens dock. De andra i teamet gör inte så stort väsen av sig i den här andra säsongen.

Den enda som verkar någorlunda normal är chefen, Christine, ovanligt nog. Förutom när det gäller hennes relation till dottern Evelyn, som måste vara den lataste (och mest korkade) assistenten ever. Du kan ju kanske föreställa dig replikskiftena som uppstår mellan alla dessa knäppskallar. De är ibland hårresande och alltid osannolika.

Andra säsongen av Intelligence överraskade mig positivt. Det är mycket bättre kemi mellan karaktärerna nu och det gör det hela bättre och roligare. Jag hoppas på en tredje säsong.

Säsongsavslutning: [spoiler]Joseph har fått sparken från GCHQ på grund av inkompetens. Jerry har blivit förlåten av NSA och erbjuden en tjänst där. Joseph håller en avskedsfest hemma hos sig. Om den är för honom eller Jerry är inte helt klart, ens för honom själv. När Jerry går ut för att fundera på vart hans liv är på väg blir han kidnappad av ett okänt gäng i skåpbil. Kan det vara ryssarna som kommit på att han är skaparen av mjukvaran Eternal Blue?[/spoiler]



TV Time har serien 7,08 i genomsnitt.
IMDb har serien 6,2 i genomsnitt (beräknat på 3 423 betyg).
Jag ger den 4,0.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar