måndag 10 januari 2022

TV-serie: Superstore #2 (2016)

Titel: Superstore
Originaltitel: Superstore
Genre: Komedi
Skapad av: Stefan Jaworski
TV-bolag: NBC
Skådespelare: Ben Feldman, America Ferrera, Lauren Ash, Mark McKinney, Nichole Sakura
Premiär: 2016-08-19
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 22
Avsnittslängd: ca 20 min
Såg den på Netflix augusti 2021-januari 2022





Handling
En brokig grupp anställda på en stormarknad i St. Louis försöker stå ut med krävande kunder, tradiga arbetsuppgifter - och varandra.

Min kommentar
När vi hade tittat klart på första säsongen av Superstore så fortsatte vi direkt med den andra. Vi jobbar fortfarande hemma, men eftersom vi inte alltid hinner titta på ett avsnitt så har det tagit väldigt lång tid att ta sig igenom de här 22 avsnitten.

Man skulle kunna tänka att detta bara är humor, men det drivs friskt med det som kan tyckas speciellt i det amerikanska samhället. Många aktuella företeelser får sig en känga. Det blir aldrig plumpt eller pinsamt, tycker jag, utan bara roligt.

En av de bättre sakerna med den här serien är att man får bara följa karaktärerna på jobbet. Vissa privata saker slinker visserligen igenom, men så är det ju i verkligheten också. Jag gillar verkligen att personligheterna är så tydliga. Det, för varje karaktär, extremt överdrivna specifika personlighetsdraget gör ironin så tydlig att den är omöjlig att missa. Hur de lyckas med konststycket att utveckla karaktärerna, men ändå få dem att förbli desamma förstår jag inte. Det är bra gjort.

Trots att karaktärerna kanske verkar ensidiga så är inte alla riktigt vad de verkar vara, om man tittar lite noggrannare. Cheyenne, till exempel, kan verka korkad, men hon är så streetsmart. En återkommande tanke jag får under säsongen är att jag minsann ska sluta klaga på min chef. Tänk om han hade varit som Glenn 😱

De där snabba ögonblicksbilderna av kunder som gör något fullständigt galet fortsätter och det är oftast de som får mig att skratta mest. Man får vara uppmärksam för de blinkar förbi i bakgrunden.

Superstore är en perfekt serie att se efter lunchpromenaden. Den höjer humöret inför dagens sista arbetstimmar, men om ironi inte är en av dina bättre grenar så kanske du ska hoppa över den. Det finns ytterligare fyra säsonger, men nu får vi nog sticka emellan med något annat.



TV Time har serien 8,68 i genomsnitt.
IMDb har serien 7,8 i genomsnitt (beräknat på 46 134 betyg).
Jag ger den 4,0.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar