måndag 31 januari 2022

Film: Kate (2021)

Titel: Kate
Originaltitel: Kate
Genre: Action
Regissör: Cedric Nicolas-Troyan
Manus: Umair Aleem
Skådespelare: Mary Elizabeth Winstead, Woody Harrelson, Miku Patricia Martineau, Tadanobu Asano, Jun Kunimura
Utgivningsår: 2021
Produktionsland: USA
Längd: 116 min
Serie: -
Såg den på Netflix 7 januari 2022




Handling
Den skickliga lönnmördaren Kate ska utföra sitt sista uppdrag innan hon drar sig tillbaka. När hon misslyckas med uppdraget att mörda en medlem av yakuzan i Tokyo inser hon att hon har blivit förgiftad. Hon har nu ungefär 24 timmar på sig att hitta sin mördare och utkräva hämnd innan hennes alltmer försämrade hälsotillstånd leder till hennes död.

Min kommentar
Det var dags att välja fredagsfilm. Jag plockade ut två och lät sambon välja mellan dem. Han valde Kate. Med motiveringen att nu har det varit så mycket fluff och julfilmer så det var dags för något mer actionliknande. Jag var på.

Det började hyfsat lovande, trots att temat här har setts i otaliga filmer. Man kunde ju alltid hoppas på någon ny vinkling eller liknande, men nej, här finns inget nytt. Allt är gammal skåpmat. Inget kom som någon överraskning. Inte ens vem som låg bakom allt. Det var uppenbart redan när filmen började.

Jag vet inte om det är en trend, men det verkar som att filmmakare tycker att ju mer våld desto bättre. Det tycker inte jag. Frossande i våld, för dess egen skull, är något jag inte klarar. Här tillför det absolut ingenting. Enda gången som övervåld funkar för mig är i kombination med en rejäl dos humor (tänk Tarantino). Humor är något som överhuvudtaget inte finns i den här filmen. Inte så mycket som ett leende blir det. Det är tydligt att detta vill vara en seriös film.

Handlingen är det inte mycket bevänt med. Om man inte uppskattar att titta på oändliga slagsmål och blod som sprutar så finns det egentligen inte så mycket mer. De har i alla fall inte gått i fällan och gjort filmen över två timmar lång, men för handlingen hjälper det inte. Den räcker inte till. Förmodligen är det meningen att man ska heja på Kate, men jag lyckas inte känna något alls för henne. Varken sympati eller motvilja. Inte något alls. Jag brydde mig helt enkelt inte tillräckligt.

Det är ju så klart smått löjligt att prata om trovärdighet när det gäller en sådan här film, men jag kan inte låta bli. Det känns inte realistiskt att Kate lyckas slå ner typ 30 man, ensam, för att en liten stund senare knappt klara av att slå ner en enda kille. Ytterligare en stund senare så slåss hon återigen mot flera stycken. Trots att hon knappt kunde ta sig fram för egen maskin i scenen innan.

Kate hade kunnat vara så mycket bättre, om den hade haft en historia som hängde ihop mer. Det här kändes mer som en odyssé i våld, utan det så hade den fått ett bättre betyg.



Letterboxd hade den 2,9 i genomsnitt (beräknat på 41 298 betyg).
IMDb hade den 6,2 i genomsnitt (beräknat på 51 528 betyg).
Jag ger den 2,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar