onsdag 21 mars 2012

Tematrio - Oväntat bra

Veckans Tematrio från Lyran är ett litet angenämt problem: Berätta om tre böcker som var överraskande bra!

För ett problem blev det ju, så klart. Hur mycket bättre än förväntat ska en bok vara för att kvalificera sig till den här listan egentligen? En bra fråga, men något svar har jag dessvärre inte. Men dessa tre fick vara med här i alla fall.

1. Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist. Vampyrer och zombies är inget jag gillat. Någonsin (jaja, jag vet att det finns undantag). Men efter att ha hört och läst så mycket positivt så var jag ju tvungen att prova. Och resultatet blev långt bättre än vad jag ens vågat hoppas på. Strunt i vampyrerna. Läs berättelsen! Nu har jag skaffat nästa bok av JAL, Människohamn, bara för att se om detta var en lyckoträff.

2. En komikers uppväxt av Jonas Gardell. Jag har alltid gillat det Jonas Gardell gjort på scen (kanske inte allt han gjort, men alltid) och att han kan skriva bra har jag ju hört på de låttexter han har skrivit. Men detta var kanonbra. Jag har aldrig varit så glad på ett så ledset sätt, eller ledsen på ett glatt sätt, som när jag läste den här boken.

3. Bekännelsen av John Grisham. I min ungdom slukade jag Grishams böcker, men sedan hände något och de senaste jag läste (innan denna) var, kanske inte dåliga, men bra var de inte. Då hittade jag denna och plötsligt var Grisham tillbaka i toppform. En fruktansvärd bok som jag fortfarande blir arg och frustrerad över.

9 kommentarer:

  1. Låt den rätte komma in känns det verkligen som jag borde läsa, en dag kanske.... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den var riktigt bra, till och med för att vara i fel genre för mig :)

      Radera
  2. Bekännelsen är riktigt bra! En komikers uppväxt har jag nog faktiskt läst men har inget minne av den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, hur kan man glömma En komikers uppväxt? :) Vi drabbas ju olika av olika böcker, det är ju liksom det som är charmen :)

      Radera
  3. Både ettan och tvåan har jag tänkt mig läsa. Någon gång. The confession har jag läst. Den gjorde mig upprörd, men nja, för mig var det inte den bästa Grisham.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den bästa Grisham skulle nog inte jag heller kalla den, men efter att ha läst några riktigt usla så var kändes det bra att han var tillbaka på rätt spår :)

      Radera
  4. En komikers uppväxt är ju superbra, den och de nästkommande böckerna Ett ufo gör entre och Jenny, läste jag hur många gånger som helst under tonåren!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska läsa de andra två också, så småningom. Det måste jag.

      Radera
    2. Det tycker jag! :) De är i samma stil som den första och följer historien väldigt bra. Nu tycker jag visserligen mest om En komikers uppväxt men de andra två är egentligen inte alls sämre på något sätt enligt min mening.

      Radera