måndag 8 november 2021

Film: Black widow (2021)

Titel: Black widow
Originaltitel: Black widow
Genre: Action
Regissör: Cate Shortland
Manus: Eric Pearson, Jac Schaeffer, Ned Benson
Skådespelare: Scarlett Johansson, Florence Pugh, Rachel Weisz, David Harbour, Ray Winstone
Utgivningsår: 2021
Produktionsland: USA
Längd: 124 min
Serie: -
Såg den på Disney+ 15 oktober 2021





Handling
Natasja Romanova, även känd som Black Widow, gör upp med sitt mörka förflutna samtidigt som en farlig konspiration kopplad till hennes historia kommer upp till ytan. Förföljd av en organisation som inte skyr några medel för att stoppa henne måste Natasja ta itu med sitt förflutna som spion och relationer som slogs i spillror långt innan hon blev Avenger.

Min kommentar
Fredag eftermiddag kom jag på att jag inte hade kollat igenom vilken film vi skulle se till kvällen. Jag började leta igenom listorna på varje streamingtjänst och när jag kom till Disney+ så insåg jag att det inte längre egentligen var tal om något val, det fanns bara en aktuell film; Black widow. Så fick det bli.

Kanske är det inte riktigt rättvist att jag bedömer de här filmerna. Jag är ingen Marvel-nörd och vet alldeles för lite om det här universumet och hur allt hänger ihop. Förmodligen har jag sett de flesta av filmerna ändå, men jag har noll koll. En del saker i den här filmen gör mig förvirrad och jag undrar lite när i tidslinjen den utspelar sig. Mellan Civil war och Infinity war, är tydligen svaret och det förklarar ju en del. Det får mig återigen att fundera över vad det är för fel på kronologisk ordning.

Det finns inte mycket dödtid här, om någon. Det händer något mest hela tiden och trots en speltid på över två timmar så blir jag aldrig uttråkad. Det är i sanning en bedrift. Och jo, se till att se klart på eftertexterna. Handlingen i sig är inget märkvärdigt eller utöver det vanliga. Jag är speciellt förtjust i glimten i ögat, som finns där mellan alla slagsmål och explosioner. Faktiskt mitt i dem också.

Jag har alltid gillat Scarlett Johansson och hennes filmer, men faktum är att här blir hon utspelad av Florence Pugh som är briljant. David Harbour är inte heller illa. Han är klockren och scenerna han är med i är oftast bland de bättre. En sak gör mig lite konfys dock. I början pratar de felfri engelska allihop, sedan får alla (utom Scarlett) en väldigt tydlig brytning.

Black widow är inte lika bombastisk och urspårad som många andra Marvel-filmer, men man vet vad man får. Så enkelt är det. Jag känner mig generös och ger en fyra i betyg.



Letterboxd hade den 3,4 i genomsnitt (beräknat på 368 146 betyg).
IMDb hade den 6,8 i genomsnitt (beräknat på 244 996 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte mycket om den här.

    Tror att anledningen till att de pratade felfri engelska i början var att de var deep undercover.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett av mina alternativ för att förklara engelskan i början var precis det du skriver, men då tycker ju jag att de borde ha pratat ryska med varandra sedan 🙂

      Radera