måndag 1 november 2021

Film: Suedi (2021)

Titel: Suedi
Originaltitel: Suedi
Genre: Komedi
Regissör: Manuel Concha
Manus: Manuel Concha
Skådespelare: Kardo Razzazi, Agnes Lindström Bolmgren, Suzanne Reuter, Johan Ulveson, Orhan Bicen
Utgivningsår: 2021
Produktionsland: Sverige
Längd: 89 min
Serie: -
Såg den på Viaplay 8 oktober 2021




Handling
Vad skulle du göra om du hittade 30 miljoner kronor som ingen saknar? Förortskillen Mahmod tar snabbt beslutet att förverkliga sin dröm: Att bli sedd som en svensk. Han tar namnet Sebastian, hyr ett fint radhus på Lidingö, köper en Volvo och börjar bära mönstrade strumpor. Men Mahmod har ett problem. Pengarna är alla 500-kronorssedlar som inom två veckor blir ogiltiga. Det lugna livet på Lidingö tar plötsligt en vändning med oanade konsekvenser.

Min kommentar
Plötsligt rasslade det till ordentligt i filmlistan och det ramlade in mängder av intressanta filmer (hoppas bara jag kommer ihåg detta de kommande veckorna). Eftersom jag är lite svag för svensk film, trots att den inte alltid är jättebra, så vann Suedi när vi skulle välja fredagsfilm.

Det börjar så bra. Igenkänningen är stor och även om jag inte skrattar högt så blir det en del fniss när vi i snabba klipp får veta exakt hur svenskar är funtade. Det drivs med fördomar, åt båda hållen. Väldigt ofta är det skildrat på ett träffsäkert, och roligt, sätt. Sedan, när jag hade börjat känna mig trygg i förvissningen om att detta var en av de där svenska filmerna som faktiskt var bra, då slår det över till buskis.

Alla karaktärer är överdrivna, vilket är normalt och också förväntat i den här typen av film. Allehanda knasigheter blir ju mycket tydligare då. Mot slutet blir de dock alldeles för tillskruvade. Det blir liksom för mycket av allt. Många, många kändisar dyker upp, många av dem som sig själva. Ett tag blir det en hel del "men det är ju...". De har väl inte haft så mycket att göra nu det senaste året eller så.

Humorn är allt från slapstick till förväxlingskomik och den är allt annat än subtil. Den är mer pang på rödbetan, väldigt övertydlig och inte alls min typ när det slår över till buskis. Egentligen skulle nog filmen passa bättre på revyscenen i den här formen. Filmens stora tema skulle jag nog säga är det där med att "passa in". Jag har nog absolut noll förståelse för det uttrycket och kan inte för mitt liv förstå hur någon ens kan komma på tanken att någon "passar in". Det finns ingen som gör det, om man med det menar "vara som alla andra". Jag känner ingen som är som någon annan och själv har jag mycket mer respekt för någon som är sig själv, oavsett hur, än för någon som desperat försöker "passa in".

Jag skulle nog säga att Suedi är en typisk svensk film. Den vill väl, men det blir för mycket skämskudde.



Letterboxd hade den 3,1 i genomsnitt (beräknat på 85 betyg).
IMDb hade den 6,5 i genomsnitt (beräknat på 1 640 betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar