tisdag 16 november 2021

Tisdagstrion: Vägar, broar och tunnlar

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: Vägar, broar och tunnlar.

Det här blir ju lite svårt... Ska man välja efter omslag? Titel? Handling? Helst vill jag ju ha en av var... och det får jag, även om den sista är en aning långsökt.

1. För mig är i alla fall Metro 2033 av Dmitrij Gluchovskij ett självklart val. Efter att världen i stort sett har gått under så lever de överlevande i Moskva i tunnelbanesystemet. Varje station har blivit en egen stat. En fantastiskt bra bok.

2. Även Silvervägen av Stina Jackson får väl betraktas som klockren. Lelle kör den här vägen, väg 95, typ varje natt och har gjort det ända sedan hans dotter spårlöst försvann när hon väntade på bussen.

3. Liseys berättelse av Stephen King handlar inte om någon fysisk bro, utan en bro mellan världar. Det här är boken som fick mig att inse att King var tillbaka, efter olyckan när han blev påkörd och några års flummande. Och vilken återkomst det var.

30 kommentarer:

  1. Flera som har med Metro 2033. Jag hade inte den med idag, fast det är en bok jag verkligen gillade.

    SvaraRadera
  2. känner till böckerna men inte läst.

    SvaraRadera
  3. Vill verkligen läsa Metro 2033!

    SvaraRadera
  4. Silvervägen gillade jag, och jag skulle också vilja läsa Metro 2033!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Silvervägen var jag lite tudelad till. Den började så magiskt, sedan blev den bara en vanlig deckare.

      Radera
  5. Silvervägen har vi gemensamt :)

    SvaraRadera
  6. Gillade inte Jacksons bok så den kom inte med hos mig. Tänker att Kings Lida också handlar om väg, faktiskt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Lida börjar ju med en väg. Kan man säga.

      Radera
  7. Silvervägen har jag läst och Metro 2033 är jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Metro 2033 gillade jag riktigt mycket, men jag är ju svag för det ryska och det är den verkligen.

      Radera
  8. Blev väldigt nyfiken på Metro 2033 som jag helt missat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, ja, om du gillar dystopier så tycker jag absolut att du ska läsa den.

      Radera
  9. Så du har alla sorter, Silvervägen är den enda jag har läst. Den var inte så dum.

    SvaraRadera
  10. Jag funderade på Metro 2033 men eftersom jag inte gillade den så kom den inte med...

    SvaraRadera
    Svar
    1. En av de där (få) böckerna som vi tycker olika om 🙂

      Radera
  11. Silvervägen har jag läst. King ligger inte i min läshög. Metro - serien har jag länge tänkt läsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har den sista kvar i Metro-serien att läsa, men det kommer kanske någon gång.

      Radera
  12. Silvervägen har jag läst men tänkte inte på den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var många böcker som jag inte tänkte på den här veckan 🙂

      Radera
  13. Jag tog också Metro 2033, den var så härligt rysk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är nästan löjligt förtjust i det ryska, så ja, jag håller med 🙂

      Radera
  14. Metro 2033 är med i min trio. Silvervägen har jag läst och Lisey's Story har jag oläst i hyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Liseys berättelse är inte den vanliga King-boken, den är lite speciell, men väldigt bra.

      Radera
  15. Jag var varken särskilt förtjust i Silvervägen eller Liseys berättelse när jag läste dem ;) Metro 2033 hade jag nästan glömt bort, så tack för påminnelsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här skulle jag ju bara vilja säga Va?! Silvervägen bryr jag mig inte om, men Liseys berättelse... Det är så spännande hur olika man kan tycka 🙂

      Radera