måndag 22 november 2021

Film: The guilty (2021)

Titel: The guilty
Originaltitel: The guilty
Genre: Thriller
Regissör: Antoine Fuqua
Manus: Justin Malen, Amy Krouse Rosenthal (bok), Tom Lichtenheld (bok)
Skådespelare: Jake Gyllenhaal, Riley Keough, Peter Sarsgaard, Ethan Hawke, Christina Vidal
Utgivningsår: 2021
Produktionsland: USA
Längd: 90 min
Serie: -
Såg den på Netflix 5 november 2021




Handling
Efter att ha blivit involverad i en internutredning har polisen Joe Baylor förflyttats till att ta emot inkommande SOS-samtal. När han får ett nödsamtal från en kvinna som säger att hon är utsatt för en pågående kidnappning, hamnar Joe i en händelsekedja som ska komma att sätta hans handlingsförmåga och omdöme på prov.

Min kommentar
Det är svårt att välja fredagsfilm, kanske mest för att den typ av film vi egentligen vill se inte finns att tillgå. Alltså får det bli en axelryckning och så bara väljer man någon. Den här fredagen fick det bli The guilty. Det lät som att den hade potential att bli bra och där var ju en del kända namn i rollistan.

Detta är tydligen en re-make av den danska filmen Den skyldige, som sägs vara mycket bättre och som jag inte har sett. Det visste jag inte när vi tittade. Jag är inte helt säker på att jag hade valt den om jag hade vetat. Re-makes har en tendens att bli... inte så bra.

Jake Gyllenhaal är egentligen den enda person som man får se. Han är duktig, men tyvärr inte tillräckligt för att bära upp hela filmen själv. Hans karaktär är sannerligen inte lätt att tycka om. Han är irrationell, har en riktigt taskig impulskontroll, han beter sig oerhört oprofessionellt. Förmodligen hör det ihop med hans uppenbara hjältekomplex. Han ser sig själv som riddaren på den vita hästen, som dundrar in och räddar svaga kvinnor och utsatta barn. Med det psyket borde han faktiskt inte vara polis.

Någonstans finns det en bakgrundshistoria, men den är väldigt vag och förblir det genom hela filmen. För mig är den bara ett stort Varför?, vad gäller i stort sett allt. Vad som däremot är tydligt, tycker jag, är vad som har hänt. För mig är det uppenbart, men jag vet ju att jag tittar på en film och helt ärligt så hade det inte blivit mycket till film om det hade varit på något annat sätt. Det gäller att inte döma innan man har hela historien.

Att spela in den här typen av film i pandemitider, när man inte ska träffa och vara nära andra människor, är riktigt smart. Tyvärr blir det lite tråkigt för tittaren, som bara får höra en massa kändisar, inte se dem. För det mesta är det bara skrikande i telefon. Dialogen blir lite pinsam ibland och jag tycker att huvudpersonen stundtals ställer helt fel frågor.

The guilty är, trots allt, förvånansvärt bra, med tanke på hur den är filmad, men den är lite seg emellanåt. Jag tycker också att man gör en re-make för att man tror att man kan göra det bättre/tillföra något. Inte för att amerikaner ska slippa förbättra sin simultankapacitet och lära sig läsa undertexter, samtidigt som de tittar på film. Nu ska jag i alla fall försöka hitta det danska originalet och se på den.



Letterboxd hade den 2,9 i genomsnitt (beräknat på 106 848 betyg).
IMDb hade den 6,3 i genomsnitt (beräknat på 80 354 betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar