torsdag 4 november 2021

Hett i hyllan #325

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Nu börjar det faktiskt närma sig slutet på de inköpta böckerna under Black Friday i december 2017, men det är några kvar.
Jag tror inte att någon hjälpte mig att bli nyfiken på Murder bag av Tony Parsons.

Jag har tidigare läst två böcker av Tony Parsons, som inte alls varit något liknande detta (alltså spänningslitteratur) och som jag tyckte bra om. Det här låter så mycket som en bok för mig, den har väldigt mycket som talar för att jag skulle gilla den. Bland annat så handlar den tydligen om en seriemördare. Det är något som jag tycker är spännande, i hittepå-världen. Den utspelar sig dessutom i London. Detta är också första delen i en serie, om den impulsive, egensinnige och envise Max Wolfe. Vad finns det att inte gilla där, liksom? Det verkar finnas sex delar utgivna i serien, men bara tre ser ut att vara översatta till svenska. Varav den senaste kom redan 2018 så det tycks inte finnas intresse av att översätta fler.

Så här står det på baksidan:
Kriminalpolisen Max Wolfe är alla mördares mardröm en impulsiv, egensinnig och envis yrkesman. När två män brutalt mördas i Londons West End misstänker polisen att det är en seriemördare som härjar, och Wolfe sätts på fallet. Det första offret är en rik bankman som under många år bedragit sin hustru, medan det andra offret är en hemlös man. Till en början verkar mordoffren inte ha något gemensamt, men det visar sig att de båda männen tjugosju år tidigare gick på samma skola. Vad kan ha utlöst mördarens besinningslösa vrede, och varför är just de här männen utvalda?

Mördarens metoder och offer diskuteras flitigt i sociala medier och det är ingen tvekan om att mördaren själv följer varje steg. När någon utger sig för att vara mördaren på internet tar spekulationerna verkligen fart, och Wolfe inser att både han själv och dottern Scout är i skottlinjen.
Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

5 kommentarer:

  1. Jag säger som jag brukar. Den kan vara spännande. Jag känner ju inte alls till författaren.
    http://mosstanten.se/2021/11/04/hett-i-hyllan-130-bedragaren/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har skrivit den kanske mer kända Mannen och pojken, som är en helt annan genre och väldigt bra.

      Radera
  2. Låter spännande!
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2021/11/04/hett-i-hyllan-259-2/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet ju i alla fall att jag har gillat andra böcker av honom, även om de inte var i den här genren.

      Radera
  3. Mitt bidrag finns här
    https://mittbokintresse.blogspot.com/2021/11/hett-i-hyllan-vecka-44-2021.html

    SvaraRadera