onsdag 16 februari 2022

Bok: Felet med Eden av E P Uggla

Författare: E P Uggla
Titel: Felet med Eden
Genre: Science fiction
Antal sidor: 315
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Eden 1
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: (original) 2021 (min) 2021
Format: Danskt band
Källa: Bokhyllan
Utläst: 29 januari 2022




Första meningen: Ava slår upp ögonen.

Baksidetext
När sjuttonåriga Ava vaknar tillhör hon de äldsta i världen. En ny influensa har dödat nästan alla utom de riktigt unga. Hon har hamnat i Eden, det paradis som en klick av de äldre överlevarna har byggt. En rättvis, meritokratisk värld där bara prestation belönas. Ava placeras i Edens högsta kast, Lustgården, tillsammans med Edens elit. Men snart rämnar den paradisiska bilden. För Lustgården är en oförsonlig plats där empati är ett skällsord, och du ständigt måste tävla för att behålla din plats. Frågorna gnager i Ava. Vad hände egentligen under pandemin, när hon sov i en av Sveriges fem ecmo-maskiner? Och varför har hon, begåvad men sällan bäst, placerats med eliten? Vad är egentligen felet med Eden?

Min kommentar
Jag blev glatt överraskad när författaren till Felet med Eden hörde av sig i början av december. Trots att jag inte gett hennes två tidigare böcker något jättehögt betyg så vågade hon sig på att ge det en chans till. Denna skulle dessutom inte innehålla några monster alls, det som vi väl båda trodde hade varit i vägen för högre betyg. Och nog blev detta tredje gången gillt.

Den här historien har en del gemensamma punkter med både Hungerspelen och Divergent. Åtminstone i det att det finns olika grupper med olika förutsättningar och att man måste tävla/göra sig förtjänt av sin överlevnad. Det är egentligen det enda för sedan viker Felet med Eden av och blir helt sin egen. En mer modern version.

Världsbygget är fantastiskt och även om jag kanske inte kan se riktigt allt framför mig så fungerar det mesta. Spännande, intressant och innovativt, tycker jag. Och aktuellt. Eden är nämligen en förfärlig plats, som tyvärr inte är så långt ifrån vår verklighet. Där ju empati och solidaritet numer är en bristvara. Men i Eden är empati förbjuden. Precis som kärlek. Trots det så finns det ett stråk (förbjuden) romantik, men på en precis lagom nivå. I alla fall inte för mycket. Några andra regler verkar inte finnas. Mycket är snett på det här stället.

Läsningen blir lite som att lägga ett pussel (också något positivt). Tyvärr så blev inte pusslet klart, detta är ju trots allt första delen i en serie (jag vet inte hur många delar det ska bli). Jag funderade på om det möjligen kunde vara så som det visade sig vara, men det var bara ett av mina två alternativ. Det är så spännande, så hemskt och jag har så många frågor.

För mig är det tydligt att det är en ungdomsbok, vilket i mitt fall bara är positivt. Det betyder att tempot är högt, man ägnar sig inte navelskåderi och inte heller åt djupa filosofiska funderingar. De kan man ägna sig åt på egen hand. Om man vill. Inga oviktiga saker avhandlas, helt enkelt. Det mesta bara är.

Om jag hade haft möjlighet så skulle jag ha slukat Felet med Eden på en dag, för den var helt omöjlig att lägga ifrån sig. Jag visste väl att vi skulle vara kompatibla utan monstren. Och jo, jag vill ha nästa bok. Nu!

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 3,77 i genomsnitt (beräknat på 48 betyg).
Jag ger den 4,5.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
OrdbajsigFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om Felet med Eden: I bokhyllan och Marias bokhylla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar