måndag 28 februari 2022

TV-serie: Archive 81 #1 (2022)

Titel: Archive 81
Originaltitel: Archive 81
Genre: Thriller
Skapad av: Rebecca Sonnenshine
TV-bolag: Netflix
Skådespelare: Mamoudou Athie, Dina Shihabi, Evan Jonigkeit, Julia Chan, Matt McGorry
Premiär: 2022-01-14
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 8
Avsnittslängd: ca 55 min
Såg den på Netflix februari 2022





Handling
Dan Turner (Mamoudou Athie) är en arkivarie och museiintendent som har ett enda intresse i livet, VHS-band. Han spenderar varje vaken minut åt att leta upp gammalt filmmaterial från marknader och auktioner för att sedan stänga in sig och försöka få ordning på de skamfilade dyrgriparna.

Dan blir kontaktad av en multimiljonär som vill ha hjälp med att restaurera gamla videoband som har blivit förstörda i en brand. Uppdraget innebär att sitta i ett hus, helt isolerad mitt ute i ingenstans. Dan accepterar självklart uppdraget.

På de videoband Dan ska gå igenom är det samma filmare, Melody, och hon är ute på ett eget uppdrag i huset som brann 1994. Det hon filmar blir bara mer och mer mystiskt och dessutom verkar det vara kopplat till Dans egen bakgrund.

Min kommentar
Jag är nog alltid på jakt efter nya läskiga TV-serier. Skräck ligger ju mig varmt om hjärtat. Liksom övernaturligt och mystiskt. Archive 81 lät precis som en sådan serie där allt detta ingår. Vintermånaderna passar ju extra bra till skräck så det var bäst att passa på innan februari tog slut.

Starten är mycket lovande. De där gamla svartvita läskiga små filmerna är helt underbara. Det är mystiskt och man får inga förklaringar. Dessvärre så blir det inte mycket mer än så, det händer liksom inget. Allt står mer eller mindre och stampar. Idén är riktigt intressant och det borde verkligen ha gått att göra detta både spännande och intressant.

Förutsättningarna för allt är lite knepiga, varför de gör det de gör. Dock ger det sig något avsnitt in. Dessvärre så känns det som att det är massor som inte går ihop. Ett flertal gånger så hittas saker bara tack vare att någon karaktär gör något som man normalt inte gör. Hela framåtdrivet vilar på den grunden och jag avskyr verkligen den sortens "enkla" lösningar.

För mig så blir det här alldeles för utdraget och det spretar lite för mycket. Jag försöker verkligen, men jag tappar ideligen fokus. Bland annat så ägnas ett helt avsnitt åt en tillbakablick till hur det hela började. Sedan får vi se samma historia två gånger till. Av andra årgångar, men ändå samma. Kanske hade detta passat bättre som en mini-serie, eller i alla fall en mycket kortare version. Utan möjlighet att sticka iväg åt alla håll och kanter.

Skådespeleriet är inte lysande, men inte heller uselt. Mamoudou Athie verkar i alla fall bara ha ett enda ansiktsuttryck i sin repertoar, ett helt tomt. Jag tror inte att det ändras någon gång. Det finns egentligen bara två viktiga karaktärer här, men trots det så ägnar man ingen tid alls åt att bygga upp dem. Som det är nu så bryr jag mig inte ett dugg om dem. Jag hade önskat dem lite mer kött på benen.

Jag kan köpa ganska stora logiska luckor, men då måste det vara rejält spännande. Något som Archive 81 misslyckas med. Det är mer konstigt än spännande. Kommer jag att se en eventuell andra säsong? Jag vet faktiskt inte. Och då slutar ändå sista avsnittet med en enorm cliffhanger.



TV Time har serien 9,66 i genomsnitt.
IMDb har serien 7,4 i genomsnitt (beräknat på 35 150 betyg).
Jag ger den 3,0.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar