torsdag 3 februari 2022

Hett i hyllan #338

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

En bok till från början av februari 2018.
Borkmanns punkt av Håkan Nesser kändes som ett måste.

Under den där fantastiska (nästan) årliga läsretreaten i Varberg blev det ytterligare en bok som fick följa med mig hem. Jag har bara läst spridda skurar i Nessers Van Veeteren-serie (7, 9 och 10 minsann). Många gånger har jag funderat på att läsa den från början och då ligger den här boken ganska bra till. Den är nämligen andra delen. Nu när jag kollade upp boken så ser jag att serien tydligen har kommit ut i nyutgåva. Det hade ju i och för sig varit trevligt att ha...

Så här står det på baksidan:
Kaalbringen, en liten europeisk kuststad, är en stad i skräck. Två bestialiska mord har nyligen inträffat, i snabb följd. När och var ska "Halshuggaren" slå till igen? Är det slumpen eller en uttänkt plan som avgör vem som blir nästa offer? Det blir den luttrade kriminalaren Van Veeterens uppgift att söka det dolda sambandet mellan en serie till synes oförklarliga mord.
Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

8 kommentarer:

  1. Van Veeteren har jag försökt mig på att läsa men det funkade tyvärr inte för mig.
    http://mosstanten.se/2022/02/03/hett-i-hyllan-140-bevingad-intelligens/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju bara läst några i slutet, men de var väldigt bra.

      Radera
  2. Nesser vill jag läsa mer av.
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2022/02/03/hett-i-hyllan-281/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag också. Jag får nog ha ett Nesser-tema snart. Har massor av oläst av honom.

      Radera
  3. Jag vill absolut läsa mer Nesser. Har en del titlar väntande i hyllan. Just van Veeteren känner jag mig dock lite tveksam till, men det kanske är dumt? Här är min https://scyllashylla.blogspot.com/2022/02/hett-i-hyllan-50.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte hur de tidiga delarna är, men de i slutet är bra. Å andra sidan så har han ju skrivit en del så man kan ju välja annat.

      Radera
    2. Nesser står även på min läslista då jag inte har läst så mycket av honom men vill läsa mer
      Min hett i hyllan finns här
      https://mittbokintresse.blogspot.com/2022/02/hett-i-hyllan-vecka-5-2022.html

      Radera
    3. Jag har läst ganska många av honom och vill också läsa fler 🙂

      Radera