söndag 20 februari 2022

Smakebit på søndag: Carpe fucking diem

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Den här helgen har vi varit i Växjö, på en liten mini-semester. Det är aldrig fel att komma hemifrån lite och njuta av hotellfrukost. När sambon är med så blir det tyvärr inte så mycket lästid (och så har det ju varit en del på OS också). Det är ju på tåget då, som det blir tillfälle att läsa och där sitter jag ju ett par timmar i dag.

Boken jag läser nu är månadens bok i Feelgood-Kollektivet, Carpe fucking diem av Sofie Weidemann. Den har sannerligen inte levt upp till något som kan kallas feelgood så här långt, men den är bra.

Min smakebit är från sida 128 i e-boken:
Det ligger femton stenar i en hög på piedestalen bredvid porten till trädgården, en för varje dag. Hanna ska just lägga dit en till när hon får syn på den. Alldeles stilla ligger den under en av rosenbuskarna. Tassarna uppdragna under kroppen, som om den dog mitt i ett språng. Dog mitt i livet.
     Hon lyfter försiktigt upp den och håller den i sina grova trädgårdshandskar. Det ser obekvämt ut mot den mjuka pälsen så hon tar av sig handskarna, en i taget.
    Ekorren är kall, och pälsen är oändligt mjuk. Kroppen på väg att stelna, men lederna fortfarande lite böjbara. Den ligger fridfullt i hennes händer. Svansen som är lika stor som resten av ekorren hänger slappt åt ena hållet.

18 kommentarer:

  1. Nja känns inte superfeelgood just här men jag kan tänka mig att den är bra. Tack för smakebit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är ändå ett av de ljusare avsnitten...

      Radera
  2. inte läst författaren, lite läskig smakbit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt mycket död i den här boken.

      Radera
  3. kände inte till. gillar omslaget. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet att jag hade sett titeln tidigare, den drog ögonen till sig.

      Radera
  4. Den kände jag inte till alls. Feelgood ska ju tycker jag innehålla svärta men det får ju inte ta över helt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte alls förstå hur de ska kunna få det här att sluta med att jag mår bra. Om de inte gör en helomvändning och gör det otroligt töntigt. Jag läser vidare med stor spänning.

      Radera
  5. Stackars lilla ekorre. Tack för smakbiten! Har inte hört talas om boken förut.

    SvaraRadera
  6. Vilken sorglig syn. Det är ju klart att ekorrar också dör, men har nog aldrig läst om det i någon bok tidigare. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, här verkar man vilja ha med så många olika sorters död som det bara går.

      Radera
  7. Men stackars lille Kurre! Kul titel. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. OS har gått mig ganska förbi- men till och med jag är medveten om Finlands hockeyguld imorse!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tro att det guldet har varit svårt att missa 🙂

      Radera
  9. Böcker ur Feelgood-Kollektivet avskräcker mig numera. Men tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just denna var ingen feelgood. Inte överhuvudtaget, vågar jag nog påstå.

      Radera