måndag 21 februari 2022

TV-serie: Locke & Key #2 (2021)

Titel: Locke & Key
Originaltitel: Locke & Key
Genre: Fantasy
Skapad av: Meredith Averill, Aron Eli Coleite, Carlton Cuse, Joe Hill (grafisk roman)
TV-bolag: Netflix
Skådespelare: Connor Jessup, Emilia Jones, Jackson Robert Scott, Darby Stanchfield, Petrice Jones
Premiär: 2021-10-22
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 10
Avsnittslängd: ca 50 min
Såg den på Netflix december 2021-februari 2022



Handling
Syskonen Locke upptäcker att de måste ha skickat fel person in i portalen. De upptäcker också att det går att göra nya, egna nycklar, men det gör även någon annan.

En ny lärare, Josh, börjar på skolan, han försöker ta reda på mer om sin släkt som verkar ha bott i trakten under inbördeskriget.

Min kommentar
Jag såg verkligen fram emot andra säsongen av Locke & Key och jag blev glad när jag såg att den hade kommit. Ändå tog det ett bra tag innan jag började titta och det tog mig väldigt lång tid att se de förhållandevis få avsnitten. Det betyder inte att detta var dåligt. Det enda det betyder är att sambon ockuperar TV:n och det här är en serie jag får se på egen hand. När jag skulle skriva ihop det här upptäckte jag, till min stora förvåning, att första säsongen av Locke & Key bara fick 3,5 i betyg. Det är inte alls så jag minns det.

För mig blev det här mycket bättre än första säsongen. Kanske beror det på att jag mer visste vad jag skulle förvänta mig. Eller så beror det på att det inte finns några bortkastade avsnitt där allehanda saker ska förklaras. Här känns det som att allt är genomtänkt. Inget är där utan anledning. Som vanligt blir det lite rörigt i mitt huvud när jag ska försöka komma ihåg saker. Det stora, grunden, minns jag ju, men det är det där med detaljer. Jag får många "ja, just det"-upplevelser.

Det här är en serie som inte är helt förutsägbar. En del karaktärer, som man förväntar sig ska överleva, dör. Tråkigt, men bra. Jag uppskattar verkligen när man vågar ta död på oväntade karaktärer. Jag funderade ganska mycket på meningen med den nya karaktären Josh, vad han eventuellt skulle tillföra. Det ger sig. Kemin mellan syskonen är fortsatt fantastisk och nu ingår även mamma och farbror där. Skådespeleriet känns mycket bättre den här säsongen, mer naturligt.

I stort så är detta en ganska "snäll" serie, dock inte helt utan läskigheter. Mycket magi blir det ju för det handlar ju lite om att magi hör till barndomen, att man som vuxen inte längre minns den. Om man inte har en speciell nyckel då. Jag tycker det är en fin tanke. Det magiska blandas väldigt bra med den mer normala vardagen och det blir en mix mellan att vara en alldeles vanlig tonåring och att slåss mot demoner. En väldigt bra blandning, visar det sig.

Locke & Key är både spännande och underhållande. Trots de långa uppehållen mellan nästan varje avsnitt så var den här säsongen mycket nära ett högre betyg än vad den slutligen fick. Jag kan inte påstå att jag blev förvånad när det hela avslutas med ett tydligt upplägg för en tredje säsong. Den ser jag väldigt mycket fram emot.



TV Time har serien 9,72 i genomsnitt.
IMDb har serien 7,4 i genomsnitt (beräknat på 71 747 betyg).
Jag ger den 4,0.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar