tisdag 22 februari 2022

Tisdagstrion: Skuggor & speglingar

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: Skuggor & speglingar.

Det är mycket möjligt att det här temat är det mest mystiska/krångliga någonsin. Jag har ingen aning om hur det här ska tolkas. Så jag går på titel.

1. Trick med speglar av Agatha Christie och man kan helt klart kalla det här en spegling.

2. Sol och skugga av Åke Edwardson är tredje delen om Erik Winter och ja, det handlar om kontrasterna. Skulle man väl kunna säga..

3. Skugga av Karin Alvtegen handlar om att leva i skuggan av någon annan, till exempel en framgångsrik far.

28 kommentarer:

  1. en har jag samma, hade svårt att hitta skugga...

    SvaraRadera
  2. Aha! Är Trick med speglar samma som Spegeln sprack från kant till kant? I så fall har jag läst den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är inte samma bok. Jag var tvungen att kolla, men det är en helt annan handling och Trick med speglar kom runt tio år före.

      Radera
  3. Ja, visst var det lurigt! Men alla verkar ha hittat på helt olika titlar så det verkar ju ha funkat :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag insåg att jag inte alls behövde göra det så svårt, det funkade att gå på titel 😁

      Radera
  4. Jag har också med Trick med speglar.

    SvaraRadera
  5. Inte läst någon av dessa, men kanske skulle läsa Christies bok. Det är aldrig fel med Christie :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst något av Agatha Christie sedan jag var i 20-råsåldern, men då läste jag å andra sidan väldigt många.

      Radera
  6. Har inte läst någon men vill läsa Christie :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag börjar själv bli lite sugen på att läsa något mer av henne.

      Radera
  7. Christie och Edwardsson skrev bra deckare, men har inte läst just dessa två. Tack för tips. "Skugga har jag för mig hade ett snöpligt slut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det börjar närma sig 15 år sedan jag läste Skugga och jag minns egentligen inte något alls av den. Å andra sidan så minns jag nästan aldrig slutet, på vare sig böcker eller filmer 😁

      Radera
  8. Tror inte ens att jag har läst Christies. Jag borde ta mig ett Christie-år (fler blir det kanske) och lyssna igenom hennes böcker, en i månaden så där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. har i varje fall läst Åke Edwardson. jag läste honom mycket när han var ganska ny

      Radera
    2. Jag känner lite likadant. Trots att jag har läst ganska många så finns det flera som fortfarande är olästa.

      Radera
    3. Jag har läst hela Åke Edwardsons serie om Erik Winter. Till och med de extra som har kommit, förutom den allra senaste.

      Radera
  9. Vilka bra val. Jag kom inte på någon spegel alls så bra jobbat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu i efterhand så har jag kommit på fler speglar.

      Radera
  10. Agatha Christies bok är den enda av de här som jag läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alvtegens böcker kan jag verkligen rekommendera. Liksom Åke Edwardsons, nu när du har täta kontakter med Göteborg 🙂

      Radera
  11. Jag har läst Christies förstås men ej den andra

    SvaraRadera
  12. Tror att jag läst både Christies och Alvtegens bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte lätt att ha koll på allt man har läst.

      Radera
  13. Har läst både Edwardson och Alvtegen, men Christies bok hade jag aldrig hört talas om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just denna av Agatha Christie verkar inte vara så känd.

      Radera