söndag 6 februari 2022

Smakebit på søndag: Törnrosor

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som i dag utgår från den norska bokbloggen Lesekunst. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Det har blivit en hel del läst den här helgen. Jag befinner mig nämligen på läsretreat i Varberg. Eller, jag är väl snarare på väg hem. Den slutar ju i dag. Det har, så klart, varit väldigt trevligt. Även om det inte har varit precis som vanligt. Ett annat hotell, färre människor och mindre grupper. Det bästa med den här helgen har nog ändå varit egentiden. Kopiösa mängder egentid. Det behövde jag efter att knappt ha varit ensam alls på nästan två år.

Jag tyckte att en tegelsten av Stephen King skulle passa när jag skulle ha mycket tid att läsa, så jag plockade med mig Törnrosor, som han har skrivit tillsammans med sin son Owen King. Ifall någon har missat det så handlar boken om att alla kvinnor som somnar, oförklarligt blir invävda i något som liknar en kokong. Och de vaknar inte, men de är inte heller döda.

Min smakebit är från sida 315:
Vävnadsprovet som Flickinger hade knipsat bort från ett område vid Nanas hand liknade ett fintrådigt tyg när Frank kikade genom okularet på det lilla mikroskopet. Trådarna hade trådar som i sin tur hade trådar.
    "Det ser faktiskt ut som en växtfiber", sa doktorn. "Åtminstone vad jag kan se."
    Frank föreställde sig en avbruten selleristjälk, de trådiga bitarna som hängde löst.
    Garth pressade och knådade den vita fibern mellan fingertopparna. När han särade fingrarna tänjdes materialet ut mellan dem som tuggummi. "Adhesivt - oerhört tänjbart - snabbväxande - rubbar på något sätt värdorganismens kemi - rubbar den enormt."
    Medan Garth pratade på, mer för sig själv än med Frank, funderade Frank över att hans dotter blivit reducerad till ordet värdorganism. Det gjorde honom inte glad.

22 kommentarer:

  1. nån gång ska jag väl läsa King, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju en hel del att välja på i alla fall 🙂

      Radera
  2. brukar inte läsa King. en den här verkar intressant. tack för smakebiten! härligt med egentid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Denna är inte så mycket skräck. Åtminstone inte än så länge.

      Radera
  3. Låter underbart med den där egentiden!
    Läskig smakbit.

    SvaraRadera
  4. Låter som en märklig historia. King, han kan han!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en mycket märklig historia. Fattar inte hur man kommer på något liknande.

      Radera
  5. Svar
    1. Den har stått väldigt länge här, men nu var det dags.

      Radera
  6. Vad mysigt med egentid på en läsretreat!
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Länge sen jag läste King nu. Egentid behövs, läsretreat har jag inte varit på någon gång. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tro det eller ej, men det var väldigt längesedan jag läst King, jag också 😲

      Radera
  8. Läsretreat ... det høres deilig ut. Og Varberg er et nydelig sted. Høres ut som en bra helg :)
    Denne King boka har jeg ikke lest. Virker spennende.
    Ha en god søndagskveld!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en fantastisk helg 🙂 Jag gillar verkligen Varberg, även i februari.

      Radera
  9. Tyckte den var en aning jobbig, tror inte ens jag läste ut den faktiskt. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förutom det att boken är väldigt lång så tycker jag inte att den är jobbig. Jag gillar den.

      Radera
  10. Vilken härlig grej med läsretreat! Gud så skönt med egentid! Det är verkligen en bristvara här..!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en riktigt bra grej, både läsretreat och egentid. Det bästa är att man kan välja om man vill vara social och hur mycket man vill vara det 🙂

      Radera
  11. Det där lät ruskigt för någon som lider av klaustrofobi! Hur såg du att det var den andra bloggen som hade smakbitarna idag? Fanns ju ingen hänvisning...
    Tack för smakbit, gillar King men en tegelsten under OS? Nä det är inte görligt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker det låter läskigt rent generellt 🙂

      Förra gången Astrid Terese inte hade lagt ut en smakebit så var det Lesekunst som vikarierade så jag gick dit och kollade. Men nej, det fanns ingen hänvisning.

      Tyvärr så är ju OS-tiderna inte direkt de som passar mig, när det går i Kina. Jag jobbar ju så det blir ändå inte så mycket (direktsänd) OS för mig.

      Radera