tisdag 15 november 2011

"Må döden sova" av Anna Jansson

Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 274
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Maria Wern 3
Utgivningsår: (första) 2002 (min) 2011
Media: Pocket
Förlag: Norstedts





Första meningen: Kanske var det tårarna som skymde blicken eller den blödande solnedgången, filtrerad genom dimman, som bländat hennes syn.
Sista meningen: Och hon visste att det var över för den här gången.

Baksidetext
En mystisk bilolycka som kanske inte är någon olycka, kvinnor som får hallucinationer och sår som inte vill läka...

Anna Janssons nya deckare är en lika tankeväckande som spännande historia om barnlöshet, konstgjord befruktning, läkaretik och kloning. Kunskapen är en hora. Ibland tjänar hon det goda, ibland det onda. Inte sällan kan hon köpas för pengar...

Ett självmord och ett mord utlöser ett intensivt polispådrag och kriminalkommissarie Maria Wern pressas hårt av sin chef under den märkliga utredningen. I centrum för händelserna står Cheironkliniken, en välrenommerad institution som hjälper barnlösa par med provrörsbefruktning.

Kliniken ägs och leds av Per Göthe, en man med fläckfritt förflutet och internationell ryktbarhet. Vad kan han ha med dessa mystiska sjukdomsfall och ruskiga mord att göra? Eller är det så att läkemedelsföretaget OKTA kanske har ett finger med i spelet? Att skaffa bevis för att någon olaglig verksamhet försiggår på kliniken kan komma att kosta Marias vän sjuksköterskan Karin och hennes foster livet.

I en gastkramande upplösning avslöjas hur girighet och avund orsakar katastrofer när människor leker med andras liv och slår mynt av andras olycka.

Min kommentar
Den här boken gillade jag. Till skillnad från Alla de stillsamma döda och Stum sitter guden så kändes det som att allt bara flöt på och av det språk som jag retade mig på i de två förra böckerna fanns inte ett spår. I stället hittade jag formuleringar som gjorde mig riktigt glad. "Ljum svepte sommarvinden över parkeringen. Sakta sjönk solen ner bakom Kronberget och skuggorna blev längre och mörkare." Det finns säkert något jättetjusigt ord för detta skrivsätt, men det kan jag inte. I alla fall funkar det på mig, precis som allitteration. Nu känns det inspirerande att fortsätta läsa om Maria Wern.

Även om vem, varför och hur var så gott som solklart redan från första början så blev inte historien mindre spännande. Här avhandlas en hel del viktiga ämnen. Jag vet inte om jag plötsligt börjat läsa deckare på ett annat sätt eller om de helt enkelt förändrats, men nu tycker jag att brottet ofta har sitt ursprung i något som är fel och sjukt i samhället. Så upplevde jag det aldrig förr. I Må döden sova avhandlas barnlöshet och vad samvetslösa människor kan tänkas göra för att tjäna pengar på andras olycka. En annan fråga som egentligen inte togs upp på allvar, utan bara hastades förbi, är om barn är en rättighet eller inte. Det var lite synd att just den frågeställningen slarvades bort litegrann. I alla fall så tycker jag om att Anna Jansson bara höll sig till ett ämne och inte attackerade åt alla håll, samtidigt. Det gör på något sätt att krutet tar ordentligt och jag orkar bry mig.

Jag tycker uppriktigt synd om Maria Wern som förutom att ha en rent usel och fördomsfull chef och en besserwisser-svärmor även har en besvärlig man som faktiskt också verkar ha en något taskig kvinnosyn. Enligt mig så är Maria Wern på tok för snäll och medgörlig, om min man kommit hemsläpande på en gigantisk hund som hans nästan-älskarinna(?) ägde, så skulle antingen han eller hunden åkt ut. Och hans underliga resonemang i slutet var bara mer än jag förmådde ta till mig.

Även om man kanske kan tycka att det är mycket om vardagsliv och om alla dess problem som dyker upp, så är det ju faktiskt så, som jag tror att de flesta kvinnor håller med om, att det är ett ständigt pågående krig mellan arbetsliv och privatliv. Där arbetslivet tyvärr oftast tar mest plats och har förtur. Och det ständigt dåliga samvetet för försummade familjemedlemmar och hushållsgöromål gör inte livet lättare. Det ska bli intressant att följa Maria Wern vidare och Silverkronan ska inhandlas så fort den kommer in i lager igen.

Boktipset estimerade betyg var 3.8, jag ger den 3.5.


Andra som bloggat om Må döden sova: Du är vad du läser och Annikas litteratur- och kulturblogg.

Här kan du hitta vad andra bloggare skriver om Må döden sova av Anna Jansson.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

2 kommentarer:

  1. Supertrevliga Anna Jansson har jag alltid gillat!!!

    SvaraRadera
  2. Jag är glad att jag läste tredje boken trots att jag inte gillade de två första :)

    SvaraRadera