måndag 21 november 2011

Nämn en bok som...

. . . fick dig att skratta
Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams. Solklart.

. . . fick dig att gråta
Den långa flykten av Richard Adams. De sista sidorna kunde jag knappt se genom tårarna.

. . . gjorde dig riktigt arg
En nästan vanlig man av Dan Buthler och Dag Öhrlund. Vilket äckel han var, Christopher Silfverbielke...

. . . fick dig att vilja besöka platsen där den utspelade sig
Törnfåglarna av Colleen McCullough. Ända sedan dess har jag velat åka till Australien, speciellt Matlock Island.

. . . fick dig att vilja besöka en historisk tid som du tycker om
Kent-sagan av John Jakes. Det hade varit intressant att uppleva en nations födelse.

. . . du ångrar att du läste ut
Jag ångrar nog faktiskt inte en enda bok som jag har läst. Av dåliga erfarenheter blir man förhoppningsvis klok.

. . . finns i dina tankar trots att det var längesedan du läste ut den
Jag tänker ofta på Pestens tid av Stephen King och det var nog 30 år sedan jag läste den.

. . . har väntat i bokhyllan riktigt länge
Odysséen av Homeros. Tänkte spara den till någon Greklandsresa.

. . . du inte förstår att så många tycker om
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson. Nog för att jag fnittrade till ibland och den var påhittigt skriven, men nej, jag var inte överförtjust.

. . . du tycker att alla ska läsa
Det finns så otroligt många böcker som är så bra att alla borde läsa dem, men varför inte ta någon av alla dem jag har valt att ta med här.

Den här roliga lilla enkäten hittade jag hos sida efter sida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar