torsdag 22 augusti 2019

Hett i hyllan #210

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Vi fortsätter med evighetshögen olästa från bokrean 2016.
Varför jag köpte denna? Ja, men titta på den. Läs vad den handlar om. Drömgångaren av Samantha Shannon låter ju som en modern 1984.

Det här ska tydligen vara första delen i en serie, The Bone Season. Jag vet inte om fler böcker har kommit eller översatts och jag vet inte hur många delar det är tänkt att bli. Egentligen är det ointressant att veta innan jag har läst denna (ha, vem försöker jag lura?!). Den intressanta frågan är om det här är fantasy eller science fiction. Skillnaden kan tyckas hårfin, men den kan vara avgörande.

Jag tror att jag ska sätta upp Samantha Shannon som ett eventuellt namn att ha med i boktolvan nästa år.

Så här står det på baksidan:
Paige Mahoney vet inte själv gränserna för sin förmåga. Hotad i en kontroll i t-banan råkar hon döda en vakt. Att undkomma kommer i princip att vara omöjligt. Ingen är efterlyst av Scion särskilt länge.

Året är 2059. Det är tvåhundra år sedan Scion inrättades i Storbritannien; som ett säkerhetssystem, men alla vet att det i själva verket är en ockupationsmakt, ett växande imperium.

Sedan hon var 16 har Paige arbetat åt Jaxon Hall i Londons kriminella undre värld. Hennes jobb är att skaffa information genom att bryta sig in i folks medvetanden. Paige är nämligen klärvoajant och därtill av en ytterst sällsynt sort: hon är drömgångare. Enligt Scion begår hon högförräderi bara genom att finnas till.

Exakt hur åtråvärd hon är för sin fiende kommer hon tids nog att bli varse.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

12 kommentarer:

  1. Låter som en thrillerdystopi. Den är kanske både spännande och bra.
    http://mosstanten.se/2019/august/hett-i-hyllan-18-atta-glas-2.html

    SvaraRadera
  2. Hm. Jag känner igen den. Undrar om vi inte har den. Med någon annan ägare än jag....
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2019/08/22/hett-i-hyllan-158/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog mer en ungdomsbok, egentligen.

      Radera
  3. Känner igen den där boken från den bokrean. Troligtvis funderade jag på att köpa den och minns den därför, men jag köpte den inte (tror jag). Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.com/2019/08/hett-i-hyllan-210.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte den :) En tjock bok ger ju valuta för pengarna...

      Radera
  4. Åh kommer ihåg när den boken kom, många som läste den då. Jag var lite nyfiken men tror att den hade hamnat oläst i min hylla också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland räcker det inte ens att vara nyfiken.

      Radera
  5. Drömmgångaren har jag läst, och gillat men det var ett tag sen och har ännu inte kommit till övriga delar, kan bero på att de inte är översatta till svenska än? Den är svår att säga om det är Fantasy eller SF, innehåller bägge delarna, blir än mer fundersam när jag läst den. Dystopi är det i alla fall.

    Mitt bidrag denna vecka
    https://mittbokintresse.blogspot.com/2019/08/hett-i-hyllan-vecka-34-2019.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har kommit tre delar på engelska såg jag och andra delen kom redan 2015. Ser dåligt ut med en svensk översättning.

      Radera
  6. Låter ruggig. Här är min: https://scyllashylla.blogspot.com/2019/08/hett-i-hyllan-16.html

    SvaraRadera