måndag 7 maj 2012

Tredje Fjärde gången gillt

Jag lyckades visst bli utmanad en gång till, denna gång av Läsa & Lyssna, en bokblogg jag faktiskt hittade alldeles nyligen. Bra boksmak har hon också...

Dessa 11 frågor vill hon ha svar på:

1. Vilken bok önskar du att du skrivit?
Ingen faktiskt. Men det hade inte varit dumt att ha kommit på Harry Potter.

2. Läser du helst svenska översättningar eller originalspråk?
Översättning. Jag har varken tid eller lust att lära mig all världens språk och inte heller vill jag rata en stor del av världens böcker bara för att de är skrivna på ett språk som jag inte kan.

3. Vilken var din favoritbok när du var 15 år…
Har faktiskt ingen aning, kommer inte alls ihåg vilka böcker jag läste då. Så jag väljer de jag med säkerhet vet att jag läste när jag gick i nian och det var Mobergs Utvandrarsvit.

4…och vilken är din favoritbok nu?
Den jag fick när jag var runt 20 år, Pestens tid av Stephen King.

5. Vilken är din bästa film som baserats på en bok?
Oj, svår fråga, men Harry Potter kan nog ligga bra till här.

6. Hur får du tips på nya böcker att läsa?
Jag läser bokbloggar, det både räcker och blir över med tips.

7. Har du varit med i/skulle vilja vara med i en bokcirkel och vilka böcker skulle du vilja att ni läste?
Jag skulle jättegärna vilja vara med i en bokcirkel, men det finns dessvärre inga här. Vad jag vet. Vilka böcker är inte så viktigt, bara de är intressanta...

8. Om du börjar på en bok som du tycker är dålig, avslutar du den då i alla fall eller lägger du undan den oavslutad?
Jag avslutar alltid det jag påbörjat :)

9. Vilken ”guilty pleasure”-bok har du läst och gillat trots att det egentligen inte är coolt att erkänna det…:-)?
Känner nog inte till någon sådan bok, jag är inte speciellt cool...

10. Om du fick nominera en författare till Nobelpriset i litteratur, vem skulle det vara då och varför?
Har ingen uppfattning alls om detta.

11. Låna på biblioteket eller köpa och samla?
Köpa och samla. Naturligtvis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar